Universiteit Leiden hofleverancier Rutte II

Maar liefst zes bewindslieden van het nieuwe kabinet hebben een universitaire opleiding genoten in Leiden. Alleen Jeannine Hennis-Plasschaert studeerde in Utrecht.

De zes ‘Leidse’ bewindslieden zijn Rutte (geschiedenis), Plasterk (biologie en promotie natuurwetenschappen), Opstelten (rechten), Schippers (politicologie), Schultz van Haegen (bestuurskunde) en Dekker (bestuurskunde). Plasterk deed ook een propedeuse economie aan de UvA en wordt dus twee keer meegeteld. Ook Schultz van Haegen en Teeven studeerden aan twee universiteiten.

De Universiteit Utrecht heeft maar weinig inbreng in de opleiding van het nieuwe kabinet. Alleen de nieuwe minister van Defensie, Jeannine Hennis-Plasschaert, studeerde een tijdje in Utrecht. Ze begon haar rechtenopleiding in Utrecht in 1991 maar maakte die nooit af.

Bron: cv’s op Rijksoverheid.nl