Tien procent Utrechtse bevolking is student

Delft kan zich in zekere zin de meeste studentikoze stad van Nederland noemen. Maar liefst 18 procent van de inwoners is student. Dat is bijna dubbel zo veel als Utrecht.

Ook Groningen en Wageningen hebben een hoge studentendichtheid. 17 procent van de inwoners van die steden is student. In Utrecht is het percentage 10 procent, er wonen ruim 30.000 studenten op een totale bevolking van 316.000.

De cijfers (pdf) zijn afkomstig uit de scriptie (pdf) waar Lilian Luijten deze zomer haar master Stadsgeografie mee afrondde. Voor de percentages deelde ze het aantal in een stad wonende hbo- en wo-studenten (Bron: Kences-enquĂȘte, 2012) door het totale aantal inwoners (Bron: CBS 2012).

Voor onderstaande grafiek is alleen gekeken naar de studentratio in universiteitssteden. Als je ook 'hogeschoolsteden' meeneemt in de lijst, dan valt het hoge percentage studenten in Leeuwarden (18 procent) en Zwolle (15 procent) op.