XTC en cocaïne zijn de populairste harddrugs

Bijna de helft van de 20- tot 25-jarigen heeft wel eens een jointje gerookt. Van de harddrugs worden XTC en cocaïne het meest gebruikt.

Zitten jongeren massaal aan de harddrugs? Je zou het bijna denken als je de nieuwskoppen van eerder deze maand voor je ziet.

Bron van al dat nieuws: Het grote uitgaansonderzoek 2013 van het Trimbos Instituut. Maar zijn harddrugs nou echt zo standaard geworden onder jongeren? Nou nee, dan kan je op basis van het Trimbos-rapport niet zeggen. Trimbos zoomde voor hun onderzoek namelijk in op frequente partygangers met een voorkeur voor techno en hardhouse. Algemene conclusies trekken over “de jongeren” kan dus niet op basis van het Trimbos-rapport.

Voor de infographic zijn de meeste recente CBS-cijfers over drugsgebruik gebruikt. Die gegevens zijn representatiever, maar stammen uit 2009 (in recenter onderzoek was te respons te laag om percentages te publiceren). Uit de cijfers blijkt dat bijna 10 procent van de 20- tot 25-jarigen wel eens XTC heeft gebruikt.

Let op: bij het onderzoek van CBS zijn álle Nederlanders tussen de 20 en 25 bevraagd. Het is goed mogelijk dat in een stad als Utrecht de percentages hoger liggen. In Amsterdam lijkt de partydrug in elk geval heel populair. Dat blijkt onder meer uit de jaarlijkse trendonderzoeken van de UvA en de Jellinek-kliniek, en ook uit een recente steekproef van universiteitsblad Folia. Daar bleek uit dat tweederde van de Amsterdamse studenten wel eens XTC gebruikt.

Onlangs publiceerce DUB twee artikelen over drugsgebruik onder Utrechtse jongeren. Lees het eerste deel hier en het tweede deel hier.