UtrechtInc startsups creëerden 470 banen

De startende ondernemers verbonden aan de incubator UtrechtInc haalden in 2013 gezamenlijk een omzet van 27 miljoen euro en creëerden in totaal 470 banen.

UtrechtInc helpt startende ondernemers bij het opzetten van een bedrijf. Ze krijgen onderdak in het Kruytgebouw, ondersteuning bij het maken van een business model en kunnen onder meer in aanmerking komen voor het zaaifonds van de Rabobank.

Bij een presentatie vorige week bleek dat 70 procent van de startende ondernemers een link heeft met de Utrechtse universiteit, het academisch ziekenhuis of de hogeschool. Deze instellingen zijn ook de voornaamste ondersteuners van UtrechtInc. De ondernemers kunnen studenten en alumni zijn, maar ook wetenschappers die bijvoorbeeld de resultaten van hun onderzoek op de markt willen brengen.

UtrechtInc streeft er naar het aantal ondernemers van wie de starup voortkomt uit de studie of het onderzoek, de komende jaren te verdubbelen naar 50 procent.

Terugkijkend weet zo’n 60 procent van de ondersteunde startups zich te handhaven. Als je kijkt naar de periode 2009-2013 hebben 103 startende ondernemers steun van Utrechtinc gekregen. Deze bedrijven hebben in die periode een bedrag van 66 miljoen euro als investering binnengehaald. Het Rabo Pre-Seed Fund droeg hier 2,3 miljoen aan bij waarvan 52 startende ondernemers profiteerden.

Op dit moment is het aantal van 103 gegroeid naar 130 ondernemingen. Van die 130 startups zitten er nu nog 31 in het Kruytgebouw. Er zijn 55 bedrijven uitgevlogen met het predicaat succesvol. Ze hebben zich elders gevestigd en in veel gevallen extra personeel kunnen aanstellen.

De rest van de 44 bedrijven heeft het niet gered. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de jonge ondernemers na rijp beraad toch liever in loondienst gaan. Ook kan het verdienmodel van het bedrijfje niet zo goed werken als verwacht of valt het team uit elkaar.