Veel masterstudenten lopen vertraging op

Masterstudenten doen meestal langer over hun opleiding dan ervoor staat. Minder dan veertig procent is klaar binnen de tijd, iets meer de zeventig procent heeft na een jaar extra een diploma. De UU doet het goed bij de eenjarige, maar blijft achter bij de tweejarige master.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van universiteitenvereniging VSNU. In de eenjarige masteropleidingen haalt 37 procent binnen de tijd die er voor staat het diploma. Na één jaar uitloop is driekwart afgestudeerd.Zo’n vijftien procent van de masterstudenten valt uiteindelijk uit of doet er veel langer over.

Bij de UU is het opvallend bij de eenjarige masters dat met name de hbo studenten het beduidend beter doen dan de wo studenten. Dat staat in cijfers voor het jaarverslag 2014. Na twee jaar weet 91 procent van de hbo-instromers de master af te ronden, bij de wo studenten is dat 79 procent.

In Maastricht studeren de studenten het snelst, de studenten van de eenjarige opleiding van de Universiteit Twente lopen het meest vertraging op.

In de tweejarige opleidingen is het landelijk rendement na twee jaar veertig procent, iets meer dan bij de eenjarige masters. Na drie jaar heeeft driekwart van de studenten een diploma.

De UU scoort binnen deze masters ongeveer op het landelijk gemiddelde. De universiteit is daarmee geen koploper als je het vergelijkt met de andere universiteiten. Bij de tweejarige masters scoren de hbo'ers minder goed dan de wo'ers. Na drie jaar heeft 74 procent van de hbo'ers hun diploma, bij de wo'ers is dat 79 procent.