Driekwart eerstejaars kan zonder bijbaan niet studeren

Ruim driekwart van de eerstejaarsstudenten denkt dat een bijbaan onmisbaar is om te kunnen studeren. Dat blijkt uit een onderzoek dat uitzendbureau YoungCapital deze zomer deed.

Driekwart van de deze zomer ondervraagde eerstejaarsstudenten die vandaag met een hbo- of universitaire opleiding zijn begonnen, denken dat ze een bijbaan nodig hebben. Als je kijkt naar de uitwonende studenten ligt dat percentage nog hoger. Zo'n 84 procent denkt zonder bijbaan niet op kamers te kunnen wonen.

Aanleiding voor de enquête is dat de nieuwe hbo- en wo-studenten per 1 september de basisbeurs omgezet zien worden in een basislening. Nieuwe studenten ontvangen dan geen gift meer van de overheid, maar kunnen alleen nog lenen. Ook de uitwonende beurs van 278 euro per maand zal vanaf 1 september voor eerstejaarsstudenten veranderen in een lening.

YoungCapital ondervroeg deze zomer 548 eerstejaarsstudenten over de gevolgen voor hun financiële situatie.