Een op de drie studenten vindt huis niet brandveilig

De helft van de Utrechtse studenten vindt hun eigen huis voldoende brandveilig, een derde heeft daar ernstige twijfels over.

Dat blijkt uit een onderzoek van het journalistenplatform Yournalism. Zij ondervroegen studenten uit verschillende steden naar hun ervaringen op de woningmarkt. DUB publiceerde daar al verschillende artikelen over.

Een vraag die aan de duizend studenten werd voorgelegd was in hoeverre ze hun eigen woning brandveilig vinden. Van de 123 Utrechtse deelnemers ziet 35 procent die brandveiligheid als een probleem. De helft denkt dat het goed geregeld is en 17 procent heeft geen idee hoe veilig hun woning is.

Brandveiligheid is een thema dat regelmatig opduikt, vooral wanneer er weer een studentenhuis in de brand heeft gestaan. Volgens de Utrechtse brandweer zijn de studentenhuizen niet per se onveiliger dan andere huizen, maar omdat er meer mensen in een pand wonen is het risico wel groter.

Zijn er vijf of meer wooneenheden op een adres gevestigd, dan levert dat volgens de brandweer meer gevaar op. De 1800 adressen met kamergewijze verhuur in Utrecht waar dit het geval is, worden daarom jaarlijks gecontroleerd; zowel op gebouw als op gebruik.

Verhuurder en huurder zijn samen verantwoordelijk voor de brandveiligheid. De verhuurder moet zorgen voor bijvoorbeeld een brandmeldinstallatie, rookmelders en blusmiddelen. De huurders zijn verantwoordelijk voor brandveilig gebruik van het gebouw, waaronder het vrijhouden van vluchtwegen.

Een fiets voor een nooduitgang, een krat bier in de gang of aan elkaar gekoppelde stekkerdozen: zij dragen bij aan de onveilige situaties. Lang niet altijd komt dat door nalatigheid van de verhuurders, maar door onoplettendheid van de studenten.

Tags: brand