UU haalt meeste geld binnen uit contractonderzoek

De Universiteit Utrecht haalt met 168 miljoen euro het hoogste bedrag van alle Nederlandse universiteiten binnen uit contractonderzoek. Het meeste geld komt uit contractonderzoek voor bedrijven en de non-profitsector.

Dat blijkt uit een onderzoek van het adviesbureau ScienceWorks in samenwerking met Elsevier. De universiteiten halen samen 1,3 miljard op aan externe onderzoeksopdrachten. Gemiddeld is dat een kwart van de inkomsten van de Nederlandse universiteiten, zo blijkt uit het onderzoek. De UU haalt weliswaar het meeste geld binnen, als je het omrekent per onderzoeker doen Wageningen en Eindhoven het beter.

Als je naar de Utrechtse cijfers kijkt, is de helft van het Utrechtse contractonderzoek afkomstig uit de non-profitsector en het bedrijfsleven. Ook internationaal doet de UU het ook niet slecht. Minder hoog zijn de inkomsten uit contractonderwijs en uit opdrachten van nationale overheden.

ScienceWorks heeft in dit onderzoek ook een valorisatieranking gemaakt. Het zijn met name de technische universiteiten en Wageningen die daar de boventoon voeren. Van de brede universiteiten doen Leiden, de Universiteit van Amsterdam en Groningen het beter dan Utrecht.

In die ranking is gekeken naar drie functies van valorisatie: de samenwerking binnen de maatschappij, de communicatie van de wetenschap en het ondernemende karakter van de universiteit. Er zijn binnen die categorieën verschillende criteria, zoals de hoogte van het contractonderzoek,de inkomsten uit licentie-inkomsten (dat doet de UU goed), de deelname in adviesraden (hier scoort de UU redelijk) en de vermelding in Kamerstukken (daarin scoort de UU mager).

Bij de valorisatieranking tellen de criteria van de samenwerkende en ondernemende universiteit mee voor 40 procent, die van de communicatie voor 20 procent.

Twente blijkt uit het onderzoek de meest ondernemende universiteit. Wageningen is de meest samenwerkende universiteit, maar in dit rijtje doet de UU het met een vierde plaats goed. Tilburg is de best communicerende universiteit, met name door de actieve deelname van wetenschappers aan advies raden en de vele vermeldingen in Kamerstukken.