Universiteiten krijgen steeds vaker een gele kaart

Universiteiten presteerden in 2015 opnieuw niet zo goed in de onderwijskeuringen van accreditatieorganisatie NVAO. Zij krijgen steeds vaker een gele kaart. Hogescholen doen het beter.

Dat blijkt uit de cijfers van de onderwijskeuringen die het NVAO publiceerde in het jaarbericht 2015. Er is werk aan de winkel voor de universiteiten, meent de NVAO. Vooral bij de lerarenopleidingen en de onderzoeksmasters vielen in 2015 flink wat onvoldoendes. Het waren er in totaal 24. Dat is elf procent van alle gekeurde opleidingen.

De meeste afgekeurde opleidingen zaten bij de Vrije Universiteit waar maar liefst zestien lerarenopleidingen een gele kaart kregen. De NVAO telt al die opleidingen apart mee, maar zou je ze als één afkeuring tellen, dan ziet het er zonniger uit en is nog geen vijf procent van de wo-opleidingen ondermaats.

De Universiteit Utrecht kreeg in 2015 alleen een onvoldoende voor de researchmaster Human Geography and Planning. Voor deze master, die nu op de mastersite wordt aangeboden als Urban and Economic Geography, is een herstelperiode afgesproken.

In 2014 werden de bachelors Communicatie- & Informatiewetenschappen, Geschiedenis en Keltisch en de master Mediastudies niet in orde bevonden. Ook deze opleidingen kregen de kans om de opleiding te verbeteren. De opleidingen Communicatie- & Informatiewetenschappen, Keltisch en de Mediastudies is dat al gelukt. Zij kregen in november 2015 alsnog het predicaat voldoende.

Terwijl de universiteiten volgens de NVAO nog iets te verbeteren hebben, is in het hbo “duidelijk een opgaande lijn te zien”, aldus NVAO-voorzitter Anne Flierman. Twee keer zo vaak waren de opleidingen ronduit ‘goed’ in plaats van slechts ‘voldoende’ en er vielen in het hbo nog maar vijf onvoldoendes, tegen vijftien vorig jaar.

Sinds 2011 geeft de NVAO opleidingen één tot twee jaar de tijd om zich te verbeteren. Voorheen moesten ze meteen sluiten als ze niet door de keuring kwamen. Dat was zo’n zware straf dat het bijna nooit gebeurde. Daardoor bleven de zwakke plekken in het onderwijs onder de radar.

Tags: accreditatie