Utrecht heeft nog weinig Engelstalige bachelors

De universiteiten bieden steeds vaker een bachelor aan in het Engels. Utrecht startte dit jaar met twee nieuwe opleidingen en heeft nu vier Engelstalige bacheloropleidingen en twee university colleges in het Engels.

In Maastricht, Twente, Groningen en Eindhoven zijn de helft van alle bacheloropleidingen al in het Engels. Bij de masters is dat bij alle universiteiten al het geval. Dat blijkt uit een inventarisatie die de Volkskrant recent maakte.

Over de hele linie groeit het aantal Engelstalige opleidingen. Universiteiten kiezen voor Engelstalige opleidingen om wereldwijd te concurreren en studenten beter voor te bereiden op de internationale arbeidsmarkt.

Ook wordt als reden genoemd dat universiteiten meer internationale studenten willen werven. De verwachting is dat het aantal Nederlandse studenten de komende jaren sterk zal teruglopen. Minister Bussemaker is niet tegen internationalisering, maar vindt dat universiteiten dat niet uit ‘winstbejag’ mogen doen. Ook moet de kwaliteit van de docenten om in goed Engels les te geven voldoende zijn. Volgens de studenten is dit niet altijd het geval.

De Universiteit Utrecht wil de komende jaren ook meer internationaliseren. Nu is het aanbod van bachelors nog vrij beperkt. Dit jaar zijn twee nieuwe bacheloropleidingen in het Engels gestart: Global Sustainable Science en History. De opleidingen Economics & Business Economics en het College of Pharmaceutical Sciences waren al in het Engels. Daarnaast is ook het University College Utrecht en het University College Roosevelt (deze is in Middelburg, maar wordt aangeboden als Utrechtse opleiding) Engelstalig. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren nog stijgt.

*DUB brengt morgen een artikel over de twee nieuwe Engelstalige bachelors*