Utrecht heeft meeste impact met artikelen over klimaatverandering

De Universiteit Utrecht staat op nummer 1 in een ranking van de Times Higher Education waar gekeken wordt naar het aantal keren dat een universiteit geciteerd wordt op het gebied van klimaatverandering en ecosystemen.

De ranking is gebaseerd op een onderzoeksdatabase van Elsevier Scopus en heeft gekeken naar de impact van de citaties gewogen naar het vakgebied. Gekeken is naar de thema's klimaatverandering en ecosystemen in de periode 2011 tot en met 2014.

In de top 10 staan twee Nederlandse universiteiten: Utrecht (1) en Wageningen (7). Zij zijn in goed gezelschap, want ook bekende namen als Stanford (2), Harvard (4) en Oxford (9) staan in de lijst.

Utrecht dankt de goede klassering aan het interdisciplinaire werk van het strategische thema Duurzaamheid. Maar ook de samenwerking met andere instituten, zoals het onderzoeksinstituut NIOZ en het Planbureau voor de Leefomgeving spelen een rol, zegt hoogleraar Detlef van Vuuren.

Zelf werk is Vuuren hier een goed voorbeeld van. Hij werkt voor een deel bij de Universiteit Utrecht en voor een deel bij het Planbureau voor de Leefomgeving. Zijn publicatie The representative concentration pathways: An overview werd ruim duizend keer geciteerd in andere wetenschappelijke artikelen; de publicatie The RCP greenhouse gas concentrations and their extensions from 1765 to 2300 ruim 700 keer. Hij is daarmee de meest geciteerde wetenschapper in de ranking.

Van Vuuren: “Onze artikelen zijn wetenschappelijke scenario’s van emissies van broeikasgassen die zowel interessant zijn voor onderzoekers als beleidsmakers.”