DUB actiever op sociale media

Steeds meer lezers van DUB volgen het universitaire medium via de diverse sociale media. DUB wil daar het komende jaar meer op inspelen.

Voor veel studenten en medewerkers staat DUB voor de nieuwsbrief die ze elke tien dagen automatisch in hun mailbox krijgen. Maar DUB is mee. In de nieuwsbrief staat een overzicht van de artikelen en columns die DUB de daaraan voorafgaande dagen op de nieuwssite heeft gepubliceerd.

Om sneller te weten welke artikelen DUB publiceert, is het ook mogelijk om de sociale media in de gaten te houden. Op Twitter plaatst de redactie alle artikelen. Er zijn nu 4315 volgers die de verhalen in hun tijdlijn voorbij zien komen.

Het meeste verkeer naar de site komt via Facebook. Hier publiceert DUB de meest aansprekende foto’s, films en verhalen van de site. Maar ook plaatst de redactie fotoalbums, zoals van de nieuwe verenigingsbesturen bij de opening van het academisch jaar.

De films van DUB zijn te zien op ons YouTubekanaal. Zo zijn daar ook de oude video’s van DUB & Dwars te zien, waarin de huidige Streetlabmaker Stijn van Vliet een prominente rol speelde. Ook hier kun je je abonneren. En sinds 2016 is DUB ook actief op Instagram. De redactie plaatst foto’s van gebeurtenissen in en om de campus en gaat op zoek naar bijzondere  foto’s van studenten en medewerkers waarvan er wekelijks één op de site wordt gepubliceerd.

Sociale media is meer dan alleen het laten zien van gepubliceerde artikelen. Via Facebook en Twitter komen er regelmatig reacties van lezers die kunnen zorgen voor een debat of voor een vervolgverhaal.  Er komen ook tips binnen. Op Facebook vroeg een lezer of we eens konden uitzoeken waarom bij sommige colleges wel en andere niet geklapt wordt. Dat leverde dit artikel op.

Sociale media horen steeds meer bij het medium DUB. Op Twitter plaatst de redactie vaak extra nieuws dat niet altijd te lezen is op de site. Op Facebook staan oproepen, zoals recent voor studietips. Studenten kunnen elkaar via DUB een zetje in de rug geven.

DUB zal de komende tijd de activiteiten op sociale media uitbreiden. Meer informatie zal alleen via sociale media gaan en DUB zal meer op zoek gaan naar interactie met de lezers. We kijken ook naar mogelijkheden voor speciale Facebook en YouTubevloggers en laten ook de DUB-lezers met elkaar kennismaken.