UU voorstander van afschaffen statiegeld?

Screenshot van Rijksoverheid.nl

Opmerkelijke fotokeuze op de site van de Rijksoverheid. Deze foto van de Universiteit Utrecht en rector Bert van der Zwaan staat bij een bericht over het voornemen om statiegeld af te schaffen.

Wat zal de nietsvermoedende internetgebruiker bij bovenstaand beeld denken? De Universiteit Utrecht doet een pilot waarbij flessen met statiegeld weggegooid worden? Pats, daar gáát het zo gewenste duurzame imago van onze universiteit.

De foto dateert van alweer bijna een jaar geleden, toen staatssecretaris Joop Atsma voor een haastig fotomomentje naar De Uithof kwam. De UU kreeg als proef 100 oranje afvalbakken die bedoeld zijn voor plastic flesjes en ander kunststofafval. Leuk, duurzaam ideetje. Zeker vergeleken met het afschaffen van statiegeld, waarbij het zeer dubieus is of dat de duurzaamheid ten goede komt.

Een bezorgde UU-medewerker attendeerde DUB op de onfortuinlijke fotokeuze van de Rijksoverheid. Is dat wel goed voor ons duurzame imago?

De Tweede Kamer besluit vandaag over de afschaffing van statiegeld. Een meerderheid lijkt voor afschaffing, maar veel gemeenten willen het besluit uitstellen.