Wolfsen viert feestje met kegelende zuipstudenten

De Veterinaire Studenten Kegelclub in 1932. Zou het er vandaag de dag ook zo wild aan toe gaan? Foto: Erfgoed Utrecht.

De Veterinaire Studenten Kegelclub "Duim In 't Gat" bestaat 100 jaar en viert vrijdag een feestje. De club krijgt hoog bezoek: burgemeester Aleid Wolfsen. (Update: Wolfsen komt niet.)

Aanstaande vrijdag barst het feestje om 19.00 uur los in het Academiegebouw. Dan opent burgemeester Wolfsen de viering van het 100-jarig bestaan van Veterinaire Studenten Kegelclub Duim In 't Gat. Dat lezen we in de agenda van burgemeester Wolfsen, die de gemeente iedere week rondmailt naar de media.

Om eerlijk te zijn wist niemand op de redactie tot vandaag van het bestaan van de Veterinaire Studenten Kegelclub Duim In 't Gat (D.I.G.), die elke dinsdagavond kegelt.

Maar goed, op basis van een beetje internetresearch kan je wel stellen dat de kegelende studenten (alleen mannen, vrouwen mogen geen lid worden) houden van een glaasje bier. Zo lezen we op de site van de studieverenging van Diergeneeskunde de volgende leus:

1(00)e-jaars Vet-Inn, Diep in de zee, o.d.z. meer zuipen, want je bent verzopen. Al 100 jaar de grootste goudvis: D.I.G.

En we komen via Google ook terecht bij een aantal prachtige archieffoto's uit de jaren '20, '30 en '40 van de vorige eeuw. Wat opvalt op de foto's: weinig ballen en kegels, maar heel veel drank en studentikoos gebral.

Onze conclusie: dat moet een prachtig feestje worden aanstaande zaterdag!

Update dinsdag 22 oktober: het bestuur van Duim In 't Gat laat DUB weten dat burgemeester Aleid Wolfsen niet aanwezig is bij de lustrumviering. De lustrumviering is namelijk aanstaande vrijdag, en niet zaterdag, zoals in de agenda van de burgemeester stond. En op die dag heeft de burgemeester andere verplichtingen.