Wetenschapper in de reclame

Opmerkelijk persoptreden van hoogleraar Arbeidseconomie Joop Schippers: in de weekendbijlage van het Financieele Dagblad wordt Schippers geïnterviewd over het nieuwe werken. Maar wat blijkt? De verslaggever kwam niet namens het FD, maar namens Vodafone. Is dit een gevalletje van ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend?’

“Nee”, zegt Joop Schippers. “Als ik een abonnement van Vodafone zou hebben gehad, had ik het interview waarschijnlijk niet gedaan. Bovendien werd mij beloofd dat het verhaal volgens de journalistieke regels zou verlopen, en daar heeft het bedrijf zich ook aan gehouden. Er zijn mij geen woorden in de mond gelegd en er zijn ook geen kritische passages uit het verhaal gesneden. Ik heb er ook geen geld voor gekregen.”

De reden waarom Schippers eigenlijk op het aanbod van de freelancer van de mobiele-telefonieaanbieder inging, was omdat de advertentie zou verschijnen in het Financieele Dagblad. “Ik schrijf regelmatig opiniestukken of wordt geïnterviewd door een krant, maar zelden door het FD. Die krant is overwegend rechts en meer op werkgevers georiënteerd. Die doelgroep van hoger opgeleide managers in de marktsector bereik ik niet zo snel met zo’n groot verhaal over flexibel werken.”

De hoogleraar Arbeidseconomie is vaak in het nieuws met zijn kennis en ideeën over het nieuwe werken dat niet veertig uur per week een bureau vereist. Zelf werkt hij ook graag op een flexibele manier. “Maar niet elke baan leent zich daarvoor. Een bedrijf moet per functie bekijken of die zich leent voor flexwerken en daar dan de faciliteiten voor maken zoals een feilloos ict-systeem. Zelf ben ik ook verloren als de internetverbinding het laat afweten. Daarnaast moet een werkgever wel regelmatig momenten inbouwen waarop alle werknemers bij elkaar komen. En moet een werknemer werk- en vrije tijd goed kunnen afbakenen. Allemaal zaken die ik ook in het Vodafone-interview heb gezegd.”

Gwenda Knobel

Tags: uitgeperst

Advertentie