Helft Utrechtse studenten woont op een studentenkamer

Bijna de helft van de Utrechtse studenten woont op kamers. Alleen in Groningen en Delft wonen relatief meer studenten op kamers.

Zo'n 66.000 studenten volgen een hoger onderwijsopleiding in Utrecht. Daarvan woont 48 procent op kamers, blijkt uit gegevens die staan in de Keuzegids universiteiten 2015. In de gids staat ook hoe makkelijk het is om aan een kamer te komen in de verschillende studentensteden en hoe hoog de gemiddelde prijs van een kamer is.

Studenten van de Universiteit Utrecht en de twee Amsterdamse universiteiten vinden het het lastigst om een studentenkamer te vinden. Ook de prijs is hoog. In Amsterdam moet je voor een gemiddelde kamer 416 euro betalen, in Utrecht is dat 352 euro.

Toch heeft Utrecht meer kamerbewoners dan andere traditionele studentensteden zoals Leiden en Nijmegen. Groningse studenten kiezen het meest massaal voor het wonen op kamers. De reden is niet direct af te leiden uit de beschikbaarheid en huurprijs. Je betaalt in Groningen gemiddeld 343 euro en dat scheelt niet veel met Utrecht. Het is in Groningen wel iets makkelijker om een kamer te vinden.