DUB populair bij jonge lezers

Ruim zestig procent van de lezers van DUB in 2014 was jonger dan 34 jaar, zo blijkt uit gegevens van Google Analytics, tenminste voor zover deze site de leeftijd van de bezoekers kon registreren. In december had DUB een recordaantal van 92.000 unieke bezoekers.

DUB, het onafhankelijke universiteitsmedium van de Universiteit Utrecht, wist het afgelopen jaar weer meer lezers aan zich te binden. De groei van het aantal unieke bezoekers is minder groot dan vorig jaar. Maandelijks bezoeken zo´n 60 tot 70.000 unieke bezoekers de site. In de zomer ligt dat aantal lager, in het najaar hoger.

Een uitschieter is de afgelopen maand december geweest met een bezoekersaantal van 92.000 unieke bezoekers. Dat kwam door publicatie van het verhaal over Rosie Duivenbode, de studente Geneeskunde die op DUB vertelde over haar bekering tot de islam. Dit artikel is het meest gelezen DUB-artikel van het afgelopen jaar.

De leeftijd van het aantal bezoekers is, zoals bij een universiteitsmedium mag verwachten, voor een groot deel onder de dertig. Daar moet wel de kanttekening bij gemaakt worden dat Google Analytics niet van iedereen de leeftijd kan registreren.

Deze verhalen werden in 2014 het meest gelezen:

1. Student Geneeskunde Rosie Duivenbode bekeerde zich tot de islam  52.721

2. Tips om betaalbaar een tweede studie te volgen  39.240

3. Grote verslagenheid bij overlijden UU student na sprong van Cambridgeflat 25.177

4. Huidige bachelorstudenten krijgen geen basisbeurs meer in vierde jaar 21.389

5. Hospiteerafknappers: 12 dingen die je absoluut moet verzwijgen 15.089