Ouders betalen vaak mee aan collegegeld en zorgverzekering

Ouders springen vaak bij in de studiekosten van hun studerende zoon of dochter. De bijdrage van ouders is het grootst  als het gaat om de betaling van het collegegeld en de zorgverzekering.

Dat blijkt uit het Studentenonderzoek 2015 van het Nibud. In de praktijk geeft verreweg de meerderheid van de ouders aan op de een of andere manier geld aan hun studerende zoon of dochter. De hoogte van de bijdrage verschilt, maar ligt gemiddeld op 179 euro per maand. Nu de basisbeurs wegvalt, zou dit bedrag volgens het Nibud hoger kunnen komen te liggen.

Waaraan de studenten het geld van hun ouders mogen besteden, verschilt ook. Toch is er wel een tendens. Collegegeld en zorgverzekering komt het meest voor rekening van de ouders, mobiele telefoon, de kamerhuur en de studieboeken betalen de studenten doorgaans zelf.

In dit onderzoek geeft het Nibud de ouders en studenten ook advies. Zo adviseert ouders de student zoveel mogelijk zelf te laten betalen. Argument is dat een student zo leer met vaste lasten om te gaan. En met financiële verantwoordelijkheden.

Om die reden adviseert het Nibud ook om als ouders niet direct de kosten te betalen. Als ouders de zorgverzekering voor de student willen betalen, kunnen ze dat volgens het Nibud beter doen via een maandelijkse bijdrage.