Utrechtse studenten besteden weinig tijd aan nevenactiviteiten

Bestuurswerk bij een vereniging, een evenement organiseren, een mooie bijbaan. In vergelijk met andere universiteitssteden besteden de Utrechtse studenten daar tijdens hun studietijd relatief weinig maanden aan.

Dit blijkt uit berekeningen van het bedrijf Magnet.me. Magnet.me bestaat drie jaar en is een netwerk dat studenten alvast in contact brengt met werkgevers. Ze kunnen zich gratis inschrijven. Dat zouden de afgelopen drie jaar zo’n vijftigduizend studenten hebben gedaan.

Het bedrijf heeft de cv’s van deze studenten bestudeerd, zegt oprichter Vincent Karremans. “We keken naar vrijwilligerswerk, bestuurswerk, commissies en andere zaken die studenten als nevenactiviteit op hun cv zetten. En we telden alles op tot voltijdsbanen: als iemand vijf jaar lang één dag in week heeft gewerkt, telt dat dus als één jaar.”

In Maastricht besteden studenten bijna acht maanden aan nevenactiviteiten, terwijl ze aan de Vrije Universiteit opvallend weinig naast hun studie doen: alles bij elkaar nog geen vier maanden in hun hele studietijd.

De studenten van de Universiteit Utrecht besteden volgens dit onderzoek vijfenhalve maand tijdens hun studie aan nevenactiviteiten. Ook dat is opvallend weinig als je kijkt naar de hoeveelheid verenigingen en organisaties die deze stad rijk is.