Collegegeld tweede master na flinke daling vorig jaar nu weer iets omhoog

De universiteit heeft vorig jaar de collegegelden voor studenten die aan een tweede master starten flink verlaagd. Komend jaar zal het bedrag licht stijgen. Voor studenten van het University College is de stijging volgend jaar het grootst.

Voor het komend collegejaar zal het wettelijke collegegeld voor het eerst boven de 2000 euro uitkomen. Studenten betalen voor het collegejaar 2016-2017 voor een reguliere voltijdse opleiding 2006 euro.

Dit bedrag geldt voor studenten die nog geen bachelor- of masterdiploma hebben. Volg je een tweede bachelor of master na het afronden van de eerste, dan liggen de bedragen een stuk hoger. De universiteit mag dat bedrag zelf vaststellen.

Over het algemeen hanteert de universiteit bij de bachelor een stijging van iets meer dan een procent. Er zijn drie categorieën: alfa/gamma, bèta en medisch. Vooral een medische bachelor is flink duurder dan een alfa/gamma- of bètabachelor.

Bij het University College ligt het collegegeld voor wie een tweede studie doet een stuk hoger dan vorig jaar. Dat komt omdat vorig jaar bij de berekening uitgegaan is van de goedkopere categorie alfa/gamma, terwijl de jaren ervoor het duurdere bèta categorie als uitgangspunt is genomen. Daarmee stijgt het collegegeld van 7905 euro naar 10.546 euro.

Voor masteropleidingen is vorig jaar het collegegeld voor studenten die een tweede master willen doen flink verlaagd. Deze studenten betaalden eerst hetzelfde forse collegegeld van studenten die van buiten de EU komen. Het ging voor het collegejaar 2015-2016 om een bedrag van 15.330 euro voor de alfa/gamma en 19.080 euro voor de bèta’s. Vorig jaar zijn die bedragen aangepast naar 10.124 (alfa/gamma) en 12.121 (bèta). Komend collegejaar zijn deze bedragen met iets meer dan een procent verhoogd.

Voor medische masters is het tarief vorig jaar niet gedaald. Studenten die als tweede master een medische opleiding willen doen, zijn volgend jaar 21.227 euro kwijt.

Studenten van buiten de EU betalen meer. Komend jaar zijn deze tarieven in de bachelor gesteld op 9100 euro (voor alfa/gamma), 12.134 euro (bèta), 20.223 euro (medisch) en 9.500 euro (university college). Voor een master betalen deze studenten komend collegejaar 15.167 euro (alfa/gamma). 18.201 euro (bèta) en 23.257 euro (medisch).

Tags: collegegeld