Bepaling van polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK) in sigarettenrook.

Project voor een masterstudent BMW met interesse in Toxicologie en (analytische) chemie.

Stageduur: minstens 5 maanden, aanvang begin september
Project begeleiders: Hans Cremers (analist), Charlotte Pauwels (PhD-kandidaat), Reinskje Talhout (projectleider)

Instituut: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM, Bilthoven)
Centrum Gezondheidsbescherming: Afdeling Productsamenstelling, project Tabak

Doelstelling: Kunnen we de blootstelling van rokers aan PAHs bepalen en wat zijn de invloeden van rookgedrag en sigaretkarakteristieken hierop?

Onderzoek: Teer in sigarettenrook bevat verschillende groepen toxische stoffen, waaronder de polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK). PAK worden gevormd door onvolledige verbranding, of verkoling van diverse koolstof bevattende materialen, in geval van dit project de verbranding van tabak in sigaretten. De vraag is of verschillen in rookgedrag tussen rokers en het roken van diverse merken van invloed is op de blootstelling aan PAK. Blootstelling aan PAK verhogen het risico op ontwikkeling van kanker en cardiovasculaire ziektes.
Tijdens het project dient er een methode ontwikkelt te worden om PAK te bepalen in sigarettenrook. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een methode om de PAK benzo[a]pyreen (b[a]p) te meten, maar dit moet uitgebreid worden naar een methode die ook andere schadelijke PAK kan bepalen. De WHO-methode moet dus opgezet, uitgebreid, gevalideerd en uitgevoerd worden om PAK te bepalen. Als de methode opgezet is, moet er een protocol ontwikkeld worden om de PAK te extraheren uit sigarettenrook. De rookmachine zal gebruikt worden om sigaretten af te roken, waarbij de rook opgevangen wordt op een filterpad. Deze kan gebruikt worden voor PAK-extractie, om daarna gemeten te worden op de GC-MS met de ontwikkelde methode.
Er worden 4 verschillende manieren van roken gesimuleerd op de rookmachine, ook wel rookregimes genoemd, en er zullen 13 verschillende sigarettenmerken getest worden.
Verdieping van het project is de analyse van de resultaten; kan voorspeld worden welke PAK gevormd worden bij een bepaalde manier van roken, en zijn de karakteristieken van het sigarettenmerk hierbij van belang?

Takenpakket:
- Welke PAK naast benzo[a]pyreen zouden gemeten moeten worden, en kan dit in combinatie met bestaande WHO-methode?
- WHO-methode opzetten op GC-MS, en uitbreiden met extra PAK.
- Protocolontwikkeling PAK extractie filterpad
- Uitvoering PAK bepaling voor 13 merken en 4 rookregimes.
- Analyse resultaten

Apparatuur: rookmachine, solid-phase-extraction, GC MS

Aan het eind van het project is bekend aan welke PAK, en de hoeveelheden per PAK, een roker wordt blootgesteld wanneer de sigaret op een bepaalde manier wordt afgerookt. Deze informatie wordt gebruikt om de blootstelling aan PAK in kaart te brengen, welke gebruikt kan worden door beleidsmakers om schadelijke componenten in sigarettenrook te reguleren. De resultaten van het project worden gepubliceerd in een wetenschappelijk artikel.

Er staat een behoorlijke stagevergoeding tegenover!

Vragen over het project kunnen gesteld worden aan Charlotte Pauwels (charlotte.pauwels@rivm.nl).