Wat doet School’s cool?

School's cool is een mentorproject voor de preventieve ondersteuning van jongeren in de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Leerlingen uit groep 8 die willen leren, maar daarvoor niet in ideale omstandigheden leven, kunnen aan een goed opgeleide, vrijwillige mentor gekoppeld worden.  Het gaat voornamelijk om jongeren waarvan de ouders het Nederlands onvoldoende beheersen om te kunnen helpen met huiswerk, of jongeren die zelf een taalachterstand hebben.

De mentor gaat wekelijks op bezoek bij de pupil thuis en helpt met huiswerk en studievaardigheden. Door positieve aandacht leert de nieuwe brugklasser niet alleen praktische dingen, zoals met een agenda werken, maar ook om sociaal sterker te staan. Daarbij stimuleert de mentor de algemene ontwikkeling en een gezonde invulling van vrije tijd, en is er ook ruimte om eens iets leuks te doen, zoals naar een museum te gaan. Een goede start in het voortgezet onderwijs, zowel wat betreft het leren zelf, als de omstandigheden daar omheen, is van essentieel belang voor de verdere schoolloopbaan. Hierbij beogen we de kloof tussen kansarme en kansrijke Nederlanders te verkleinen, taalachterstand terug te dringen en de integratie te bevorderen. De begeleiding duurt anderhalf jaar, totdat de pupil goed en wel in de tweede klas van het voortgezet onderwijs zit.

Wie zoeken wij?
Ben jij die enthousiaste, inspirerende man of vrouw die graag iets wil betekenen voor een jongere? Dan ben jij de mentor die we zoeken!  Als je je aanmeldt als mentor, volgt er een intakegesprek met de projectleiding van School’s cool. Vervolgens krijg je een introductietraining samen met andere aspirant –mentoren, waarna je wordt gekoppeld aan de pupil.

Wat bieden wij?
Wij bieden een zinvolle ervaring voor zowel pupil als mentor. Daarnaast bieden we een nauw contact met de organisatie, andere mentoren en kennis op het gebied van onderwijs, mentoring en uiteraard de doelgroep. Hierbij kun je denken aan de tweemaandelijkse intervisiebijeenkomsten en de mogelijkheid om contact op te nemen met de projectleider of coördinator. Ook biedt Taal doet meer verschillende bijeenkomsten aan zoals het Taal doet meer college.

Meer info: www.taaldoetmeer.nl Geïnteresseerd of een vraag?

Neem gerust contact op met schoolscool@taaldoetmeer.nl  of bel: 030- 2947594.