De toegankelijke bibliotheek van Dorinne Raaimakers

“Ik heb nog nooit zo’n mooie grote kamer gehad.” Dorinne Raaimakers is sectormanager publieksdiensten bij de universiteitsbibliotheek.

Ze overlegt met faculteiten over online instructies ‘literatuur zoeken’ voor studenten, budgetten voor aan te schaffen literatuur en met wetenschappers over het ondersteunen van open access-tijdschriften.

Haar werkkamer bevindt zich op de tweede verdieping van de Uithofbibliotheek: glas en licht typeren de ruimte. Ze houdt zich bezig met ‘de grote lijnen’; plannen voor de toekomst en meegaan met alle ontwikkelingen.

“Mijn werk is zo divers: we zijn bezig met het toegankelijker maken van de bijzondere collecties, maar ook met alle praktische zaken rondom de bibliotheek.” De beide bibliotheken hebben jaarlijks meer dan 1,2 miljoen bezoekers en dat vraagt om de nodige organisatie: “We hebben van het universiteitsbestuur net het verzoek gekregen of we in 2013 ook de zondagavond tot 22.30 uur open kunnen gaan, want uit het bezoekers tellen blijkt dat we in feite zo’n 250 studenten wegjagen als we om 18.00 uur dichtgaan.”

Tags: de werkplek