De ontwerpstudio van Monica Wijers

Monica Wijers is universitair docent wiskunde en maakt onderdeel uit van het Freudenthal Instituut. In de kast van haar werkkamer, in het Buys Ballotgebouw in De Uithof, valt een dikke map direct op. Titel: Wiskunde en Werk.

“Die hebben we ergens in de jaren negentig gemaakt’, vertelt Wijers. “Het is een soort werkboek voor meisjes op de middelbare school. We wilden hen laten zien dat wiskunde geen ‘onzin’ is. En dat je er in ontzettend veel beroepen iets aan hebt!”

Inmiddels heeft Wijers vrij veel vrouwelijke collega’s. “Maar dat komt vooral omdat ik hier bij de educatieve kant zit. Bij de ‘harde’ wiskunde vind je veel minder vrouwen. Toen ik studeerde in de jaren zeventig was ongeveer 15 procent van de wiskundestudenten een meisje. Denk maar niet dat je toen tegen jongens zei dat je wiskunde studeerde. Dan kreeg je als reactie ‘oh wat moeilijk zeg’. Tja, dat wilde je natuurlijk niet horen op je eerste afspraakje.”

Wijers voelt zich vooral een onderwijsontwerper. "Ons instituut heeft tot doel de kwaliteit van het onderwijs in rekenen, wiskunde, natuurwetenschappen en informatica te bevorderen. Daarvoor ontwerpen we bijvoorbeeld lesmethoden en verzorgen we de universitaire lerarenopleiding wiskunde.” Haar hart ligt vooral bij de praktische toepassing van wiskunde: “Het is geen geïsoleerde wetenschap: je hebt het niet altijd door, maar je dagelijkse leven zit echt vol met wiskunde.”

Tags: de werkplek