12 Olympic Questions (4): Sjoerd Hamburger

Orca-roeier Sjoerd Hamburger (29) zit straks in Londen in de Nederlandse mannenacht. De alumnus Algemene Sociale Wetenschappen won eerder met Oxford de fameuze Boat Race. Na de Spelen gaat hij fulltime aan de slag als consultant risicofinanciering voor start-ups.

1. Wie is je sportheld?
Ik was altijd fan van langeafstandszwemster Edith van Dijk. Ze is inmiddels gestopt, maar ik vond het altijd een enorm inspirerend mens. Gewoon 20 kilometer door dat water maaien en verder niet zeuren.

2. Hoe pep je jezelf op voor de wedstrijd?
Niet. De naderende wedstrijd zorgt voor genoeg pep. Voor een grote wedstrijd heb ik al helemaal niets extra’s nodig. Je moet juist zorgen dat je je kop erbij houdt en niet blind gaat rammen.

3. In welke andere sport had je een topper willen zijn?
Ik denk niet dat ik het in een andere sport ook tot de Olympische Spelen had geschopt. Maar als ik moet kiezen zou ik best een goede tienkamper willen zijn. Prachtige sport en lekker allround.

4. Wat is het meest memorabele Olympisch sportmoment ooit?
De finale van de tweeën in Sydney (2000). De sprint van de Fransen was fenomenaal. Ze begonnen  veel te vroeg en liepen keihard uit, om vervolgens helemaal in te storten. Uiteindelijk hielden ze net genoeg over voor het goud. Schitterend.

5. Wat mis je van Utrecht als je in het buitenland bent?
Het gevoel als je over de gracht fietst of als je op de snelweg de stad nadert. Ik denk dat alleen mensen die lang in Utrecht wonen dat begrijpen. Ik mis niet de Dom of het Ledig Erf. Ik mis de stad.

6. Hoe kan de UU topsportende studenten steunen?
Geef sporters de ruimte en zorg dat je er als universiteit ook wat aan hebt. Nodig topsporters uit om een keer een praatje te houden of voor iets anders. Zorg dat het een win-winsituatie is. Laat de sporter flexibel studeren en zorg dat de hele UU trots is op de UU-atleten.

7. Wat is het eerst dat je doet als je straks goud wint?
Over mijn riem zakken van vermoeidheid en vervolgens een overwinningskreet slaken, gok ik …

8. Wie is het meest bepalend geweest voor je sportieve succes?
De Orca-coaches uit mijn jaren in de skiff. Peter van der Noort, Paul Broekhuizen en Els Stronks, die nu hoogleraar is de op UU, hebben me geleerd om over mijn sport na te denken en me niet te laten afleiden. Doelen nastreven en niet te snel tevreden te zijn, daar draait het om.

9. Welk boek lees je op je hotelkamer in Londen?
Geen idee. Ik koop altijd boeken op Schiphol na het inchecken. Het laatste boek dat ik heb gelezen was Wetlands van Charlotte Roche denk ik. Briljant geschreven boek.

10. Wat heeft je studie je geleerd dat je tijdens je sport kunt gebruiken?
Ik denk nog wel eens aan mijn docente Leni Beukema. Zij zei vaak: Kijk niet te specifiek, maar probeer het geheel te over zien. Een probleem staat niet op zich en pas als je de hele keten kan overzien kom je tot een duurzame oplossing.

11. Wat kan je niet doen, maar na de Spelen wel weer?
Een enorme berg beklimmen! Ik heb al een keer op de Mont Blanc en op Mount Fuji in Japan gestaan. Ik vind de bergsport schitterend. Ik sta bijvoorbeeld te popelen om de Elbrus op te rennen.

12. Wat kan je uit je concentratie brengen?
Alleen die gouden medaille aan de finish.