Aan tafel in het ultieme Uffenhuis

“Nee, ik heb geen seks gehad vannacht.” De gouden huisregel om een taart te bakken als je een man mee naar huis hebt genomen, is voor vandaag één keer losgelaten. Terwijl veertien vrouwen met een glas pro secco in de hand bakster Eline (Pino) plagend aankijken, probeert zij duidelijk te maken dat ze écht een taart voor de gast bakt. Welkom in Huize Nieuwegracht, het ultieme Uffenhuis.

Want ultiem, dat is dit huis. In een werkelijk énorm pand aan de Nieuwegracht wonen vijftien vrouwen van studentenvereniging UVSV die zich qua wonen tot de gelukkigsten van Utrecht mogen prijzen. Het Evert Zoudenbalchhuis (voormalig weeshuis)  is één om in te verdwalen. De kamers, gangen en trappen zijn ontelbaar. Waar menig student een gat in de lucht zou springen voor elke vierkante meter meer, maken de dames niet eens van alle ruimte gebruik. In de tuin (lees: weiland)komen ze amper en de zonnebank staat er voor de sier. Het dakterras gebruiken ze wel ,want daar kunnen ze onbespied zonnen in bikini. Suzanne ofwel Bas – in een UVSV-huis krijgen alle inwoners een huisnaam:  “We realiseren ons maar al te goed dat we nooit van ons leven meer mooier gaan wonen dan nu.”

Huisregels

Omdat wonen met zijn vijftienen al genoeg chaos met zich meebrengt, zijn er duidelijke regels om een beetje structuur aan te brengen. Ilse: “De huisjongsten moeten een jaar lang de babytaken uitvoeren zoals de afwasmachine uitruimen en het vuilnis buitenzetten.”
Van de eetregel die de dames hebben, straalt hechtheid en loyaliteit uit.  In je eentje een pizza eten? Not done. Als je thuis eet, doe je dat met z’n allen. Vanaf het moment dat er gekookt wordt in de ruime woonkeuken, moet iedereen zijn kamer verlaten en naar de keuken komen om de gezelligheid te verhogen. Suzanne:  “Dat niemand dat als een verplichting ziet, typeert de onderlinge verbondenheid van de meiden hier. Ik kan me in ieder geval geen leuker huis voorstellen om in te wonen”.

Wintersport

Het is tentamentijd, maar dat is alleen te merken aan twee huisgenoten die later thuis komen: de hoeveelheid drank op tafel doet vermoeden dat het een zwoele zomeravond is. De gespreksonderwerpen niet. Aan het einde van de week gaan de dames op wintersport,  dus daar wordt op vooruitgekeken. Terwijl het als buitenstaander moeilijk is alle gesprekken te volgen, lijken de dames daar geen enkele moeite mee te hebben. Als iemand iets wil zeggen maar niet verstaan wordt, gaat het in de herkansing gewoon drie keer zo hard. De helft van de dames heeft een vriendje, maar die eten niet altijd mee.

Vrijgezellendispuut

De dames die geen vriendje hebben, zijn naar eigen zeggen verenigd in een vrijgezellendispuut.  Ilse laat vanavond de kans om een eventueel vriendje te ontmoeten en het dispuut te verlaten, maar even voor wat het is. “Ik had vanavond eigenlijk een date, maar die heb ik afgezegd. Ik ben veel te brak, ha, ha.”  Als we even later aan de koffie zitten, is het diezelfde Ilse die er als de kippen bij is om een scheut Tia Maria in haar kopje te gooien. Nieuwe avond, nieuwe kansen.

Marijn Overvest

Willen jullie ook dat Marijn gezellig langskomt voor het eten? Mail de redactie en het wordt geregeld!

Tags: uvsv | aan tafel