Beregezellig in een minder proper huis

“Ik ga mijn kamer echt niet onderverhuren aan een meisje hoor. Ik zie het al gebeuren. Zij regelt natuurlijk allerlei gasten in de Poema en gaat vieze dingen doen in mijn bed.” “Vriend, wat denk je zelf? Dat een jongen geen seks in je bed gaat hebben?” Terwijl op de achtergrond GTST-acteurs vechten om het Ebola-virus te overleven, discussiëren zeven huisgenoten aan de Utrechtse Balijelaan over de vraag wie ergere sletten zijn: vrouwelijke of mannelijke studenten.

Misschien is de sticker op de voordeur een voorbode. Niet aanbellen voor de paaldansclub, dit is een studentenhuis. Waar is DUB nu weer terecht gekomen? In een doolhof van kamers (9), gangen en keukens (2). In dit met attributen (ontelbaar) volgehangen huis in de Rivierenwijk wonen negen studenten. Vier mannen, vijf vrouwen. Wanneer de eerste studenten hun weg naar het pand vonden, weet niemand, maar de staat van het huis geeft hints in de richting van decennia. De paaldansclub die ooit onder het huis zat, heeft de studenten in elk geval niet overleefd.

Gevarieerd gezelschap
Wie hier komt hospiteren, moet niet gek opkijken als de vraag ‘Wat voor een soep ben jij?’ voorbij komt. Eenheidsworsten komen er so wie so niet in. Hier wonen mensen met verschillende achtergronden, studies en interesses en dat wil men graag zo houden. Dat het een opvallend gevarieerd gezelschap is, blijkt uit het brede scala aan gespreksonderwerpen dat voorbijkomt gedurende de avond. In koor: “We willen niet twee dezelfde mensen in huis, hoewel het natuurlijk wel moet klikken. We zijn erg chaotisch bezig altijd, daar moet je wel mee om kunnen gaan.”

Haarbal
Als we in de kamer van Esmae (20, B&O) aan de door chef-kok Tim (19, Rechten) gemaakte wraps zitten, blijkt dat wie hier woont ook tegen een soms vies huis moet kunnen. Niet iedereen maakt aan de Balijelaan even goed schoon. Neem Michael (22, fysiotherapie). Zijn huisgenoten beschuldigen hem ervan nooit iets schoon te maken, maar daar is hij het zelf niet mee eens. Met een ijzeren gezicht: “Ik heb de keuken wel eens gedaan, toch?” Toen zijn vriendin op een dag besloot dat het mooi geweest was met alle haren in de douche en die op de badkamervloer gooide, bleven die een maand liggen. “Moet kunnen.” Dat mannelijke ex-huisgenoten standaard een afscheidsplas in de douche doen, is de reden dat de vrouwen in dit huis douchen  met slippers aan.

Gekte
Vieze douches en balkons vol afval (zie foto) of niet, leuk hebben de dames en heren aan de Balijelaan het wel met elkaar. Elke avond samen eten, huisweekendjes naar Riga, Boedapest of
Berlijn, een uitgebreid kerstdiner: het gevarieerde gezelschap is hecht. Dat het huis dan soms wat viezer is dan gewenst, neemt men graag op de koop toe. En voor dat schoonmaken, heeft Michael nog wel een oplossing. “Boetes werken niet. Misschien moeten we goed gedrag maar gaan belonen.”

Wil je Marijn laten zien dat jij het ook heel gezellig hebt met je huisgenoten. Mail dan de redactie op redactie@dub.uu.nl. Marijn neemt een stel leuke en bovenal schone DUB-mokken voor je mee.