Een zee van ruimte in Huize pretpark

Verbazing. Wanneer je het enorme bedrijfspand aan de Muntkade in Utrecht binnentreedt, is dat het eerste woord dat je te binnen schiet. “Journalist, Pas op je hoofd”! Staan ze nou echt te golfen in hun eigen huis?Ja. “Je moet wat met de ruimte hè?” Welkom in Huize Pretpark.

Want ruimte, daaraan hebben de vijf heren die wonen in het oude bedrijfspand in Lombok geen gebrek. In het vier verdiepingen tellende pand, dat op één of andere mysterieuze manier bezaaid ligt met oude kleren van de huisgenoten, hebben de heren faciliteiten waar een gemiddelde Center Parcsmanager jaloers op zou zijn. De eerder genoemde golfetage, een enorme woonkamer, dakterras met zwembad, fitnesskamer, messenwerpkamer, pokerkamer, schietkamer: het ontbreekt deze vijf geluksvogels op de Muntkade aan niets.

Gemeente
Onder het genot van een door Michiel (22, economie) gemaakte pasta,  vertellen de jongens hoe ze in de herfst van 2010 via de broer van één van de huisgenoten aan het pand kwamen. Aanvankelijk was het plan om het hele huis vol te stoppen met studenten, maar dat hield de gemeente tegen. Kevin (22,economie) : “Dames die albezig waren met het inrichten van hun paleisje, moesten onverricht ter zake weer  vertrekken. Wij bleven wel.” De jongens betalen huur aan de baas van het pand, maar de gemeente is nog steeds ‘niet erg blij’ dat ze er wonen. De jongens hebben een simpele oplossing gevonden: op plekken waar gemeente-ambtenaren makkelijk naar binnen kunnen kijken,  zit dag en nacht de luxaflex dicht. De jongens slapen met matrassen op de grond, want bedden staat voor de gemeente gelijk aan het bewonen van het pand. “Je moet wel wat over hebben om in zoveel ruimte te mogen vertoeven.” De inbraak waardoor binnen een maand voor vierduizend euro aan spullen uit huis verdween, deed de jongens ook niet van gedachten veranderen.

Te vies
Zoals dat snel kan voorkomen in een huis met alleen maar heren, laat de hygiëne in het pand op veel plekken te wensen over. De keuken staat bezaaid met afwas, de vloer met spullen. Het lijkt de mannen, Michiel uitgezonderd, weinig te deren. “Speciaal voor dit etentje hebben we zes borden moeten afwassen.” Twee vriendinnen die voor 12,50 per uur een periode het huis op orde hebben gehouden, zijn inmiddels afgehaakt omdat ze het te vies vonden. De heren moeten binnenkort het huis uit (koopappartementen verdrijven de studenten), maar ze zijn niet van plan nog iets aan de vaat in de keuken te doen voor de verhuizing.  Remy (21, internetondernemer): We gaan echt niet afwassen om een paar euro op borden te besparen.”  De rest knikt.  “Die gooien we lekker weg.”

Feestje?
Altijd al eens willen feesten in een oud bedrijfspand? Vanavond niks te doen? De bewoners nodigen bij deze DUB-lezers die zin hebben in een feestje uit. Aanmelden kan via het evenement op Facebook .

Vind je het ook leuk als Marijn bij je langs komt? Mail de redactie of stuur ons een tweet.