Huize Bulgarije: wodka op de menukaart

Wat zegt een Bulgaar die op zoek is naar de beste remedie tegen keelpijn? “Time for wodka!” Het is zondagavond als de ene na de andere internationale student binnenwandelt in een ruime kamer in de Watervogelenbuurt. Van avondeten is nog geen sprake. Wat maakt het uit? De wodka in combinatie met bier zorgt voor zo’n goede sfeer bij de internationalen, dat men aan een zak chips genoeg heeft. Welkom in huize Bulgaria.

In een verouderd huis in de watervogelbuurt wonen Alexandar, Tani en Martin uit Bulgarije. De twintigjarige jongens haalden vorig jaar op de Hogeschool Utrecht hun propedeuse en studeren nu economie. Ze verlieten Sofia om avontuur te zoeken en niet meer afhankelijk te zijn van hun ouders. Bovendien zijn ze bang dat ze in Bulgarije niet aan de bak komen. Martin: “Ik ken mensen die  met twee masterdiploma’s op zak, noodgedwongen werken als schoonmaker omdat ze nergens anders aangenomen worden.” Alexandar: “ Je kan tien jaar studeren en overal de beste in zijn, maar zonder connecties kom je in Bulgarije niet aan een baan. Dat wilde ik voorkomen.”

Dikke benen
De overstap van Bulgarije naar Nederland is nog steeds wennen voor de jongens. Tani: “Wat een regels hebben jullie hier!” Wat ze het meest missen, is de natuur. Een plek om je even af te zonderen en tot rust te komen, hebben ze nog niet gevonden in ons land. Wat ook wennen is, zijn de Nederlandse dames. De jongens vielen van de ene in de andere verbazing toen ze zagen dat meisjes hier fietsen en aan ‘mannensporten’ als hockey en voetbal doen. Tani: “Hebben ze daarom soms zulke dikke benen?” Huisvriend Viktor: “Dat vrouwen onopgemaakt en in hun dagelijkse kloffie uitgaan, hadden we ook nog nooit meegemaakt.”

Paddenstoelen
Dat er in hun huis paddenstoelen uit de grond groeien (zie foto), nemen de jongens voor lief. Terwijl de ene na de andere sigaret wordt opgestoken, vertellen ze gepassioneerd over ‘thuis’ en het leven in Utrecht. Maar waar is toch dat extra matrasje voor die tegen de muur omhoog staat? Martin: “Daar slaapt Alexandar op.” Omdat laatstgenoemde maar geen kamer kan vinden, slapen de heren sinds september met zijn tweeën in de kamer. Vriendendienst. Privacy? Gezelligheid! Martin: “Er is altijd iemand om mee te praten, mee te studeren en als we even zin hebben om te ontspannen, spelen we spelletjes tegen elkaar op onze laptops.”

Toekomst
Rond de klok van elf zijn opeens Tani en Alexandar weg. Pizza maken. Ook dat is vrijheid: eten wanneer je wilt. Of de toekomst van de jongens in Utrecht ligt, is nog een vraagteken, maar naar hun zin hebben ze het zeker. In koor:  “Of we na het halen van onze bachelor aan een nieuw avontuur ergens anders in Europa beginnen, zien we dan wel weer. Nu hebben we a pretty good time en dat is het belangrijkste, is het niet?”

Marijn Overvest

Vind je het ook leuk als Marijn in jullie studentenhuis komt kijken? Mail de redactie en we zorgen dat hij met een bos bloemen bij jullie op de stoep staat!

Tags: aan tafel