Huize Kievit: Maandag breekt zo lekker de week

“Schat, dit is veel te waterig. Heb je nog nooit risotto gemaakt of zo? Het is even na achten op een maandagavond wanneer kok Bart een risotto met een kleurenpalet aan groenten serveert. Het eerdere cynisme van de dames, wordt door Bart lurkend aan een biertje nu weggelachen. Welkom in Penthouse Kievit, daar waar de vrouwen de baas zijn.

In het moeilijk te onthouden aantal verdiepingen tellende huis, wonen helemaal bovenin psychologiestudenten Fleur (21) en Celine (21). In het huis wonen in totaal negen studenten, maar die leven, mede door de aanwezigheid van drie keukens, flink gescheiden. Toen Celine vijf maanden geleden haar zoveelste verdiepingsgenoot zag vertrekken, koos ze voor vriendin Fleur. “Of ik bang was dat ik chaos in huis zou halen? Nou, noem het maar de ultieme chaos.“

Vanaf het moment dat de dames hier samenwonen, is het 24/7 een open huis waar zelfs muizen en inbrekers gebruik van maken. Fleur: “In de tijd dat we hier nu samen wonen, hebben we denk ik maar drie keer samen gegeten, alle andere dagen waren er eigenlijk vriendinnen van ons bij.”

Tegenpolen
Dat twee tegenpolen goed samen kunnen leven, proberen deze twee vrouwen te bewijzen. Celine? De verstandige, zelfstandige druktemaker met volgens haar Bart (23) ‘een concentratiecurve van drie seconden’.  Fleur, die zichzelf ’bij vlagen incapabel’ noemt maar dat goedmaakt met een berg charme en gezelligheid, is zo’n meisje dat terugkomt met een bittergarnituur als ze op weg om patat te halen en zich in de supermarkt afvraagt wat er eigenlijk allemaal gehaald moest worden. Celine: “Soms voel ik me net een soort van Fleurs personal assistent.”

Onuitputtelijk
De opgeruimde kamer van Fleur, waar we deze maandagavond het avondmaal nuttigen, doet echter op geen enkele manier aan chaos denken. De gesprekken dan? Een onuitputtelijke bron voor gelach, gelach en nog eens gelach. Niet onuitputtelijk? De overwegend door vrouwen geliefde drank beginnend met een w. Eten tussen al die lachsalvo’s door? Lastig. Meerdere keren moet er noodgedwongen van onderwerp geswitcht worden, omdat te hard lachen en eten niet goed samengaan. Huisgasten Bart en Saskia (20) doen hun uiterste best om ook iets te zeggen, maar geven snel op. Of het door veel praten of door domme pech komt laten we in het midden, maar een niet nader te noemen huisgenoot heeft inmiddels een poliep op haar stembanden. Weg eventuele biercantus, weg vermogen om nog mooi te zingen. Gelukkig stijgt, naarmate de hoeveelheid wijn in de vrouw groeit, ook de inmenging van Bart en Saskia en is er even praatrust voor de huisbewoonsters.

Verstudentisering
Afgezien van de kwantiteit, is ook de kwaliteit van het aantal gebruikte woorden aan tafel op zijn minst interessant te noemen.  DUB is vanavond terecht gekomen in een verstudentisering van de Nederlandse taal, zoals een zekere blonde Haagse Limbureger het zou noemen. Het oubollige veel? In huize Kievit vervangen door moeilijk veel. Het straatse wolla of het ‘ik zweer je’? Vervangen door oprecht of nog beter erewoord. Niet één, twee of drie keer: tientallen keren.

Breken
Als de klok tegen één loopt en gesprekken over samenwonen, ex-scharrels en hoeren in de Hardebollenstraat zijn afgerond, worden poliepen heel even vergeten en zingt men in koor luidkeels mee met Rihanna die blij is dat ze liefde heeft gevonden. Weg uit het penthouse, op naar meer avontuur in de stad.  Dat de week pas net begonnen is? Maakt de dames niet uit. “Maandag breekt zo lekker de week.”