Huize Lucas Bolwerk en Chris Isaak

Waar zou je het liefst willen wonen als je lid bent van een studentenvereniging? Juist ja, náást de kroeg. Voor de veertien inwoners van het huis aan het Lucas Bolwerk in de binnenstad is dat waarheid. Natuurlijk, de harde muziek kan af en toe voor overlast zorgen, maar je kan wel in pyjama zo de kroeg van Unitas in.

Tenminste, als je je pyjama nog kan vinden. In dit statige pand waar zeven dames en heren hun studentendagen slijten, wordt het spel van samenwonen hard gespeeld. Wie zich niet aan de regels houdt, krijgt het voor de kiezen. Terwijl we met het bord op schoot in de woonkamer aan de pasta zitten, vliegen de verhalen over gestrafte huisgenoten door de kamer. Huisoudste ‘Dixi’ : “Vooral nieuwelingen moeten eraan geloven. Als zij zich niet goed aan de taken houden, worden gerust deuren verwijderd of dichtgespijkerd. Ook hebben we een keer alle spullen van 'Dries' uit haar kamer gehaald en er het hondenhok mee ingericht.  Eigen schuld, dikke bult.”

Chris Isaak
Ongemerkt een jongen of meisje in de stad oppikken, zit er ook al niet in.  Als je in het huis voor de eerste keer seks met een nieuw iemand hebt, ben je verplicht  om de ochtend erna keihard Wicked Games van Chris Isaak te draaien. Terwijl Dolf voor de zoveelste keer opstaat om iedereen een pilsje aan te bieden (daartoe, als jongste man aanwezig, verplicht), legt geneeskundestudent Jesse de reden achter het draaien van het nummer uit: “Iedereen kan dan even komen buurten om te kijken naar de verovering, zonder dat het lijdend voorwerp in deze er iets van merkt.  Mooi toch?“

Unitas
De huisgenoten typeren Unitariërs als eigenzinnig (“Soms iets te veel”) en hebben voor Unitas gekozen vanwege de gemoedelijke sfeer die er hangt bij de in hun ogen kleinschalige vereniging. De meerderheid looft de beslotenheid die er is hoewel ze er soms wel van balen dat bezoekers wel eens met de nek worden aangekeken. Hennie: “Niet nodig, jammer.”

Hoogtepunt
Een jaarlijks terugkerend hoogtepunt in Huize Lucas Bolwerk is het huisfeest. Sinds 1999 bouwen de bewoners op de laatste collegedag van elk studiejaar hun huis en tuin om tot een festivalterrein. Er draait een DJ, er is een tap en de 200 gasten die uitgenodigd worden, krijgen elk hun eigen pul met opdruk (zie foto) om uit te drinken. Feline (Biomedische Wetenschappen,  Dries): “Een echte eindtijd is er dan niet, meestal wachten we met het zachter zetten van de muziek gewoon totdat de politie een keer polshoogte komt nemen.”  Ook buiten de ‘Unitaswereld’ gelden regels.

Marijn Overvest

Wil jij ook wel eens de geheimen van je studentenhuis kwijt aan Marijn. Mail dan de redactie.

Tags: aan tafel