‘In ons University College slechten we de kloof tussen onderwijs en onderzoek’

Barbara Oomen in haar werkkamer op het University College Roosevelt in Middelburg

Het Utrechtse bacheloronderwijs kan een voorbeeld nemen aan het University College Roosevelt in Middelburg. Dat zegt de vertrekkend dean Barbara Oomen. De Zeeuwse bachelorstudenten komen al vroeg in aanraking met onderzoek,

“De Universiteit Utrecht loopt voorop als het gaat om onderwijsinnovatie”, zegt Barbara Oomen. “Dat is ook de reden dat ik de afgelopen vier jaar steeds het contact aangehaald heb. Wij hebben als relatief klein College in de regio een paar keer als pilot kunnen dienen. Bijvoorbeeld als het erom gaat hoe je studenten opleidt tot wereldburger, hoe je communityvorming bevordert en hoe je kunstonderwijs op academisch niveau doceert.”

Vorige week vrijdag nam Oomen afscheid als dean van het Middelburgse University College Roosevelt. Dit college is gezeteld in het prachtige oude Middelburgse stadhuis en is in 2004 opgericht door de Utrechtse socioloog Hans Adriaansens die eerder al de grondlegger was van het Utrechts University College (UCU).

Het UCR is formeel verbonden aan de Universiteit Utrecht. Waar haar voorganger Hans Adriaansens zich vooral afzette tegen de moederuniversiteit, zocht Oomen juist de connectie. “Logisch”, zegt ze. “Eerst moet je je zelf ontwikkelen, daarna ga je kijken hoe je elkaar kunt versterken.”

Oomen heeft zich in haar periode als dean vooral sterk gemaakt voor het bacheloronderzoek. In Middelburg krijgen alle docenten weliswaar onderzoekstijd, maar masterstudenten om dat onderzoek in het onderwijs een plek te geven zijn er niet.

“Wij zijn daarom voortdurend bezig met de vraag hoe je de kloof tussen onderwijs en onderzoek kunt dichten. Dan kom je al snel uit op het betrekken van onze bachelorstudenten bij het onderzoek. En dat gaat prima. Onze studenten waren betrokken bij peer reviewed artikelen, hebben onderzoek gedaan en hebben presentaties op conferenties verzorgd. Dat is goed voor die studenten, maar ook voor de docenten. Wij hebben laten zien dat je in de bachelor veel meer met onderzoek kunt doen dan men veelal denkt. Bijvoorbeeld als het gaat om onderzoek in de regio.

“In het onderwijs hebben we nu ook een gezamenlijk project met Utrecht. Utrechtse docenten geven zogenaamde capstone projecten. Dit zijn cursussen rond een bepaald onderzoeksthema waar studenten ook echt meedoen aan het onderzoek en een portfolio maken in plaats van een thesis. Dat gaat bijvoorbeeld over humanistische cultuur, neurowetenschap of duurzaamheid. Hierbij werken we ook samen het UCU.”

Het University College Roosevelt lijkt veel op het University College Utrecht. “Wij hebben met Adriaansens dezelfde oprichter en de opbouw van het curriculum is vergelijkbaar. Maar er zijn ook verschillen. Wij trekken andere studenten. Studenten die niet voor de grote stad kiezen, maar voor een kleine Harry Potterachtige community. Bovendien zijn wij meer geworteld in de regio. We werken op tal van punten samen met Zeeuwse organisaties.”

Oomen heeft de afgelopen jaren de banden met Utrecht steeds meer aangehaald. Middelburgse docenten participeren in de Teaching Academy Utrecht (TAU), waar ze hun expertise delen met Utrechtse docenten. Bovendien kiezen veel internationale Middelburgse studenten voor een Utrechtse master. Die lijn wordt met de benoeming van opvolger Bert van den Brink, de voormalig vice-decaan van Geesteswetenschappen, voortgezet.

Oomen vertrekt een jaar naar Florence om onderzoek te doen naar mensenrechten op lokaal niveau. Na dat jaar pakt ze de draad als docent in Middelburg weer op.