‘Er moet meer nadruk komen op seksueel plezier’

Foto Pixabay

Gwenny vroeg zich voor haar masterscriptie voor Youth Studies vorig jaar af of het aantal bedpartners van jongeren tussen de 18 en 25 jaar een effect heeft op de tevredenheid over hun seksleven. Het onderwerp boeide haar al tijdens haar bachelor. “Voor mijn bachelorthesis had ik ook al onderzoek gedaan naar jongeren en seksualiteit. Ik denk dat mijn interesse is gegroeid doordat er niet heel veel aandacht voor dit onderwerp was binnen mijn opleiding, terwijl ik vind dat het wel een heel erg belangrijk onderwerp is bij de ontwikkeling van jongeren.”

Eén van de uitkomsten van dit onderzoek is dat vrouwen tussen de 18 en 25 jaar meer tevreden zijn over hun seksleven dan mannen in diezelfde leeftijdsgroep. De mate van tevredenheid hangt bij beide groepen samen met het aantal partners dat ze hebben gehad. Mannen zijn meer tevreden als ze meer bedpartners hebben gehad en vrouwen tevredener als ze met minder mensen de koffer zijn ingedoken.

Anouk (22) vindt het niet prettig om voor één keer met iemand de koffer in te duiken. “Ik wil op zich wel vaker seks, maar alleen met een leuk persoon. Niet dat ik een keer van bil ga en dan dat ik diegene nooit meer zie.” Ze vindt het ook best wel logisch dat vrouwen tevredener zijn dan mannen. “Mannen voelen misschien de druk om meer seks te hebben. Maar je zou ook de andere kant op kunnen redeneren. Dat vrouwen misschien onzekerder zijn over de seks die ze hebben en daardoor minder tevreden.”

“Misschien heeft het ermee te maken dat we verwachten dat mannen presteren en dat vrouwen zich passiever opstellen”, zegt ze. “Dat het komt door de seksuele dubbele moraal. De maatschappij plakt een stempel op ons en daar schik je je naar. Zo is het als vrouw niet goed om veel bedpartners te hebben terwijl van mannen wordt verwacht dat ze wel veel bedpartners hebben.”

Hoe krijg je de ideale seksrelatie?
Wie op het gebied van seks echt tevreden wil zijn, kan maar beter een relatie hebben. Ook dat blijkt uit het onderzoek. Dat is volgens Gwenny heel logisch. “Het seksleven van een single bestaat nou eenmaal uit het vinden van bedpartners. Je hebt over het algemeen seks niet binnen handbereik. Mensen in een relatie hebben dat wel en kennen elkaar beter.”

Jelle (22) heeft een vriendin en dat maakt de dingen wel iets makkelijker, vindt hij: “Ik heb regelmatig seks en we zijn iets beter op elkaar ingespeeld. Ik heb op dit moment niets te klagen”, zegt hij tevreden. “Ik zou nu geen verbeterpuntjes weten voor mijn seksleven.”

Op de vraag of er een formule is voor een gelukkig seksleven zegt ze dat de zoektocht daarnaar de essentie is. “Je moet zelf nadenken over wat je prettig vindt. Zolang je maar tevreden bent.” De voorlichting moet hier ook een rol in spelen. “Er moet meer nadruk komen op seksueel plezier. Hoe krijg ik een bevredigend seksleven? De seksuele voorlichting over de risico’s van seks hoeven niet te veranderen, maar dit moet erbij komen.”

Gwenny toetste de onderzoeksresultaten ook even in haar vriendenkring. “Ze konden zich er wel in vinden. Niet alle vrienden. Een aantal vriendinnen vond de gedachte dat vrouwen gelukkiger zijn als ze minder bedpartners hebben gehad niet helemaal kloppen”, lacht ze.

“Voor een tevreden seksleven moet er wel af en toe seks zijn. En natuurlijk met iemand waarmee je het prettig vindt om seks te hebben. Er moet wel een klik zijn. Het liefst ben ik niet single”, vertelt Jelmer (23). “Maar ik sluit niet uit dat ik een vriendin ga krijgen.” Jelmer geeft aan dat hij soms wel voelde dat hij aan ‘de standaard’ moest voldoen. “In het dagelijks leven mis ik het niet, maar als je een vriend hebt die heel veel seks heeft, dan denk je, oh ja dat zou ik ook wel willen.”

Na haar masterscriptie zou ze nog wel meer onderzoek willen doen. “Ik zou wel verder willen duiken in de gendernormen. Of het daaraan willen voldoen inderdaad de relatie tussen het aantal bedpartners en seksuele tevredenheid verklaart. Ook zou ik nog beter willen uitzoeken wat precies de reden is waarom vrouwen over het algemeen tevredener zijn dan mannen over hun seksleven.”

De uitkomsten van Gwenny op een rij
-Vrouwen zijn over het algemeen tevredener over hun seksleven dan mannen
-Vrouwen en mannen in een romantische relatie zijn tevredener dan vrouwen en mannen die single zijn
-Mannen zijn tevredener als ze meer sekspartners hebben gehad en vrouwen zijn tevredener als ze minder sekspartners hebben gehad