1000 euro 'over' op collegegeld: ‘Ik ga er iets mee doen waar ik gelukkig van word’

fotos: 123rf. Illustratie DUB

Een deel van de studenten wil de meevaller uitgeven aan reizen, zodra dat weer kan. Zo ook Sophie, een net afgestudeerde bachelorstudent van University College Utrecht die na de zomer “ik weet nog niet heel precies welke” met een master begint. Zij maakt een afweging in haar hoofd. “Als ik verstandig ben, dan zou ik het sparen en m’n studieschuld terugbetalen. Maar het liefst zou ik het uitgeven om mijn vroegtijdig beëindigde exchange in Spanje te herbeleven.”

“Wat ik van de verlaging vind? Heel erg fijn. Ik heb nooit die eerstejaarskorting gehad, dus dit is een prettige meevaller. Daarbij denk ik ook dat - ondanks de inspanning van onze docenten - er toch veel aan onderwijskwaliteit en waardevolle ervaringen verloren is gegaan. Door de halvering van het collegegeld stelt het denk ik veel studenten gerust: kijk, er luistert toch iemand.”

Hogeschoolstudent Boy is tweedejaarsstudent Bedrijfskunde. Hij droomt ook over zonnige stranden. “Ik ga mezelf verwennen met een vakantie als dat weer kan. Ik zou naar Mexico gaan, want daar is het eten lekker, schijnt de zon heerlijk en het land heeft een mooie cultuur.  Natuurlijk ga ik ook de kartels bezoeken! Nee grapje, maar ik wil met het geld iets doen waar ik gelukkig van word.”

Ivan, eerstejaars student Geschiedenis, is het met hem eens. “Als ik mijn dromen zou volgen, zou ik naar Japan gaan, want dat land heeft een geweldige cultuur en heerlijk eten. Ik zou de oude cultuur van de samoerai willen bestuderen. Ik heb daar vorig blok een essay over geschreven. Zij hebben een eervolle manier van vechten en tot zekere tijd ook een gesloten manier van omgaan met andere mensen. Dit vind ik erg interessant.”

Ik ga investeren in mezelf

Sommige studenten dromen wat minder groot. Jiske, derdejaarsstudent Liberal Arts & Sciences, heeft bijvoorbeeld een heel andere bestemming voor het geld. “Ik ga er niet direct iets mee doen: er blijft nu 1000 euro meer op mijn spaarrekening staan. Daar kan ik nu langer m’n studiespullen van betalen. En dat is nodig, want de studenten hebben het zwaar: de dagen in een studentenhuis zijn een sleur geworden. De quote “bier is goedkoper dan therapie” vind ik hierbij erg passend. Mijn plan is aldus om meer bier te drinken en daar (een deel van) de 1000 euro aan te besteden.”

Voor studenten die volgend jaar op kamers willen, gaat het geld naar de inrichting van hun nieuwe kamer. Als je wel al op kamers woont, kan je nog steeds voor jezelf kiezen. Zoals Ersin, derdejaarsstudent Biomedische Wetenschappen: “Ik ga investeren in mezelf. Zo wil ik gevarieerder en milieubewuster eten, wat met een groter budget beter mogelijk is. Misschien koop ik ook wel een nieuwe gitaar, want mijn gitaar is nu erg oud.”

Voor Puck, vierdejaarsstudent Spaans en Filosofie, is het niet meer dan 1000 euro minder studieschuld. “Ik ben ten eerste blij dat het kabinet een keer steun biedt aan alle studenten in plaats van aan een specifieke groep. Verder heb ik begrepen dat het geld compensatie is voor opgelopen voorstudievertraging, maar dit lijkt me het doel voorbijschieten. Als je toch al een hoge studieschuld hebt, maakt 1000 euro amper verschil zeker als je toch niet een jaar extra zou kunnen lenen. De druk die bij studievertraging komt kijken, wordt hierdoor dus niet lager.”

Een paar studenten zeggen dat ze door de verlaging van het collegegeld meteen door naar de master gaan in plaats dat ze een tussenjaar nemen. Ook de studiemotivatie van Jolien krijgt een boost. Haar ouders betalen het collegegeld van de tweedejaars Economics & Business Economics. “Voor hen is het mooi meegenomen, zeker omdat het de tweede keer is dat ze maar de helft hoeven te betalen. Maar misschien ga ik ze daarom vragen of ze dan ook een vierde jaar willen betalen. Dan kan ik mijn studie uitbreiden of wellicht een tweede bachelor doen. Ik moet ze dan nog wel even lief aankijken.”