Al meer dan 400 handtekeningen onder petitie informatiekunde

“Zonde als zo'n leerzame, interessante, nuttige en leuke studie als Informatiekunde zou verdwijnen van de UU. Ook al is het misschien geen bètastudie, toch zijn informatiekundigen mijns inziens onmisbaar in de maatschappij.”

Dat is een van de inmiddels ruim vierhonderd reacties op de petitie die drie informatiekundestudenten vorige week on line hebben gezet. Aanleiding was de mededeling van interim-decaan Van Ree in zijn inmiddels beruchte visiedocument dat zowel het onderzoek als het bacheloronderwijs in de informatiekunde wordt gestopt.

Onbegrip en boosheid

Nadat de studenten een week geleden door hun onderwijsdirecteur Jeroen Fokker op de hoogte waren gesteld, was de consternatie groot. Hoewel Fokker duidelijk maakte dat de huidige studenten hun opleiding in ieder geval kunnen afmaken, heerst binnen de opleiding veel onbegrip en boosheid over de omstreden beslissing.

Nadat de onderwijsadviescommisie al eerder met een handtekeningenactie was gestart op de kamer van studievereniging Sticky. besloten drie studenten informatiekunde vorige week een petitie on line te zetten. Initiatiefnemer Henk-Jan Verkerk is tevreden over de massale steun voor het protest. “De petitie is niet alleen door studenten getekend, maar ook door veel docenten en door afgestudeerden uit het bedrijfsleven, heel bemoedigend.”

Sticky

Woensdagochtend 8 december zal de petitie, samen met de bij Sticky verzamelde handtekeneningen, voorafgaand aan de vergadering van de faculteitsraad, worden aangeboden aan Van Ree. Daarna is het afwachten wat de faculteitsraad gaat doen, zegt Verkerk. Ook commissaris intern van Sticky Evert Eckhardt heeft nog geen weet van eventuele verdere acties tegen de plannen.

“Op onze website proberen wij de leden van Sticky zo goed mogelijk op de hoogte te houden, maar persoonlijk vraag ik me af of verdere acties nog iets zullen uithalen. We hebben gehoord dat het convenant maandag getekend is en dat we daarmee voor een voldongen feit zijn gezet. Ik vrees eerlijk gezegd het ergste.”