Beroemde Lize werkt op broodjeseiland in Educatorium

Lize op het werk in het Educatorium, foto Bart Weerdenburg

Lize won schaatsgoud bij de World Winter Games, speelde mee in de soap Downistie en mag binnenkort met Barack Obama en Katy Perry de World Summer Games openen In Los Angeles. Doordeweeks werkt ze in het Educatorium. Ruud Schotting, hoogleraar Watermanagement en oud-campuscolumnist, ging in gesprek met deze bijzondere dame.

Wat het leuke aan onze universiteit is dat er veel beroemde en/of bekende mensen rondlopen. Een paar jaar geleden zat ik in de kantine van het Minnaertgebouw ineens aan tafel met Nobelprijswinnaar professor Gerard ’t Hooft. Dat was toeval, maar ik vond het wel heel spannend. Wie in het Van Unnikgebouw of het Educatorium rondloopt, kan zomaar bekende mensen tegenkomen, zoals de oud-minister van Milieu Jacqueline Cramer of de oud-Rabobanktopman en formateur Herman Wijffels (voorzitter van vele belangrijke commissies).

In het UMC kan je zelfs Hans Clevers, tot voor kort voorzitter van de KNAW en beroemd om zijn genenonderzoek, zo maar tegen het lijf lopen. Grote kans dat je in het Bestuursgebouw oog in oog staat  met collegevoorzitter Marjan Oudeman die heel hoog in de lijst staat van meest invloedrijke vrouwen in Nederland. De lijst van bijzondere mensen aan de UU is eigenlijk eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan de ERC-winnaars en de Veni-, Vidi-, Vici-laureaten, maar ook aan de promovendi en de studenten.

Ik geef vaak college in het Educatorium en lunch dan in het restaurant aldaar. Een paar maanden geleden viel me op dat daar een dame op het broodjeseiland werkzaam was die ik al ergens eerder gezien had. Maar waar???

Na even nadenken werd het me duidelijk: Ik had haar gezien op tv! Ze heeft het syndroom van Down en dan kom je al snel bij Paul de Leeuw uit. Dat klopte. En ook in De Wereld Draait Door (DWDD) en…nog veel meer! Ook een beroemde dame dus. Deze beroemdheid werkt nu gewoon vier dagen in De Uithof, in het restaurant van het Educatorium, waar ze met de precisie van een hersenchirurg onze broodjes belegd.

Het gaat om Lize Weerdenburg. Haar baas, Meneer Aart van Sodexo (nee niet die van Pino, Tommy en Iniemienie) vroeg me of ik voor DUB een keer met haar wilde spreken en een stukje wilde schrijven omdat ze zo bijzonder is. DUB vond het goed, dus heb ik Lize onlangs gesproken. Bijzonder, dat bleek dus een understatement!

Lize Weerdenburg in het Educatorium, foto Bart Weerdenburg

Lize, kan je me uitleggen wat het syndroom van Down eigenlijk is?
“Ik heb niet 46 chromosomen maar ik heb er één extra.”

Merk je er zelf iets van dat je Down hebt?
“Ja, ik heb een beperking. Ik kan heel moeilijk leren en kan het niet altijd goed volgens als er tegen me gesproken wordt. Vooral als er snel gesproken wordt”.

Lize, hoe is je tv-carrière eigenlijk begonnen?
“De eerste keer was ik op tv bij Johnny de Mol in het programma Down met Johnny. Daarna volgde het programma Geluk in Uitvoering van de RVU Educatieve televisie. Het ging over de groep mensen met Down waar ik mee samenwoonde. Daarna volgde de soap Downistie, bij Matthijs van Nieuwkerk in DWDD.”

Lize werkte voordat ze haar carrière voortzette in het Educatoriumrestaurant in een supermarkt op de zuivelafdeling. Veel wil ze er niet over kwijt, maar wel dat ze het uiteindelijk helemaal niet meer leuk vond en ze schoonmaakwerkzaamheden moest doen. Ze ging een horecaopleiding volgen aan een ROC en behaalde het diploma horeca-assistent. En gelukkig was daar toen Meneer Aart die haar op proef aannam als medewerkster op het broodjeseiland. Gelukkig slaagde de proef en werd Lize door Meneer Aart aangenomen op een contract voor een half jaar, met uitzicht op verlenging.

Ik kan aan je zien dat je het erg leuk vindt om in het restaurant te werken. Waarom vind je het zo leuk?
“Ik maak graag eten klaar en ik vind al die studenten heel aardig en leuk! Veel leuker dan de supermarkt!”

Lize woont in Odijk en komt altijd op de fiets naar De Uithof. Ze woont in een huis met 13 anderen en als ze er behoefte aan heeft, kan ze hulp vragen aan de begeleiders die daar beschikbaar zijn. “Het liefst ga ik natuurlijk met mijn Grote Liefde samenwonen, maar dat zal nog wel even duren want die heeft ook Down”.

Ik hoorde dat je naar het Witte Huis in Washington bent geweest en daar een rondleiding kreeg? Hoe kan dat nou weer?
“Ik ben de Ambassadeur van de Special Olympics namens Nederland en bovendien ben ik Global Messenger. Als Global Messenger ben ik de wereldwijde ambassadeur voor de Special Olympics. De Special Olympics zijn de Olympische Spelen voor mensen met een beperking. Ik heb daar aan meegedaan als shorttrack-schaatser”.

Het leuke aan Lize is dat ze dat allemaal vertelt alsof het weinig voorstelt…, met haar ontwapenende lach. Eind augustus gaat ze naar Los Angeles voor de World Summer Games. Haar bezoek aan Washington was in het kader van een trainingsweek ter voorbereiding op de opening van die Games. Ze zal daar samen met Barack Obama en Katy Perry de opening verzorgen!

Hoe kan het nou dat JIJ steeds voor dit soort belangrijke en eervolle evenementen gevraagd wordt?
“Nou, dat komt omdat ik heel goed kan praten en heel veel ervaring heb. Ik doe vanaf 2000 aan atletiek en deed in 2006 voor het eerst mee aan de Special Olympics in Rome met verspringen en hardlopen. Grote successen haalde ik met shorttrackschaatsen. Ik heb in 2009 bij de Winter Games in Idaho, Amerika twee keer goud en één keer brons gewonnen. En in Heerenveen goud en zilver bij het European Special Olympics European Short Track Event”

Lize, je hebt al zoveel bereikt: is er nog iets wat je hierna zou willen bereiken?
“Ja, ik wil dat er nog véél meer studenten naar de Universiteit Utrecht komen en dat die dan allemaal mijn broodjes komen eten. Dat zou ik écht heel gezellig vinden!”

Ruud Schotting samen met Lize Weerdenburg, foto Gwenda Knobel