Bokser Lisa de Vilder blijft scherp en cool

Feesten, zuipen en uitbrakken? Dacht het niet. Voor derdejaars psychologie Lisa de Vilder (22) zijn rust, energiebehoud en focus veel belangrijker. De bokser wil knallen op het EK en zich kwalificeren voor de Olympische Spelen.

Vrouwelijke kleding, een grote bos krullen en een stralende lach. Je verwacht geen rechtse directe van derdejaars psychologie Lisa de Vilder (22), maar vergis je niet: in de boksring lust ze haar tegenstanders rauw. De Nederlands kampioene die in de gewichtsklasse tot 64 kilogram bokst, gaat eind deze maand naar het EK in Boekarest en droomt van de Olympische Spelen in Rio.

Sinds de zomervakantie draait ze met een fulltime sportprogramma mee op sportcentrum Papendal in Arnhem, waar ze ook een kamer heeft. Ze is razend druk, komt net terug van een trainingskamp in Engeland en gaat na ons gesprek naar de universiteit om te bespreken hoe het "in vredesnaam" met haar studie moet het komende jaar.

Gelukkig maar dat ze als sporter zelf iets heeft aan haar eigen bacheloronderzoek. "Ik onderzoek aandachtsstijlen bij verschillende sporters. Ik kijk waar ze vlak voor belangrijke wedstrijden op focussen, waar ze aan denken. Mede door dit onderzoek ben ik hier zelf ook bewust mee bezig: ik blijf rustig, adem diep en ken mijn sterke en zwakke kanten. Ik weet: als ik scherp en cool blijf, everything together, dan gaat het gewoon goed. Het werkt, ik ben bijna niet meer zenuwachtig."

Rituelen
De vele indrukken tijdens internationale toernooien – mooie omgeving, andere cultuur, dynamiek in het Nederlands team - leert ze filteren. Ze focust zich op zichzelf en haar doelen. Dat scheelt energie. “Zeker bij een groot toernooi is energiebehoud zó belangrijk, omdat je moet blijven presteren.”

Wedstrijdrituelen die ze had, probeert ze los te laten. “Ik had altijd nieuwe sokken aan bij wedstrijden en droeg een kruisje van mijn moeder en een ketting van mijn vader. Nu ben ik flexibeler geworden, omdat ik weet dat alles kan veranderen. Bij bokstoernooien heb je een bepaalde volgorde: de lagere gewichtsklasses zijn meestal eerst aan de beurt en dan komen de zwaardere. Er kan altijd van alles gebeuren en ik weet nu dat ik alleen controle heb over mij zelf en niet over omstandigheden buiten mezelf. Daarin vind ik de rust die ik nodig heb om mezelf op scherp te zetten voor de wedstrijd.”

Atlanta
Ze komt over als een vrouw met veel levenservaring. En ja, Lisa heeft al wel wat voor haar kiezen gekregen. Op haar zesde verhuisde ze naar Atlanta, waar ze met haar ouders en broertje Jake ruim drie jaar verbleef. Om er vervolgens na 9/11 weer in Nederland terug te keren, toen haar vader zijn baan verloor. Haar ouders scheidden in 2007, Lisa verblijft bij haar vader in Driebergen. “Dat geeft mij de meeste rust om me te kunnen focussen op mijn sport.”

Muhammad Ali
Haar vader gaf Lisa zijn belangstelling voor boksen door. “We hadden de biografie van Muhammad Ali thuis. Die heb ik onwijs vaak gelezen. Hij kon onwijs goed boksen en was heel charismatisch. Er is niemand zoals hij: hij blijft bij zichzelf en is heel vastberaden.”

Toch duurde het tot 2008 tot Jake en Lisa voor het eerst met hun vader de boksschool binnenliepen. Als activiteit om na een heftige tijd weer te reconnecten. “We konden er alles in kwijt. Mijn broertje en ik werden direct verliefd op boksen. De ergste straf die we vroeger konden krijgen, was dat we niet naar een bokstraining mochten.”

Soort schaken
Haar omgeving moest er even aan wennen dat ze tennis inruilde voor vechtsport. “Zeiden mensen in de kroeg dat je voor me op moest passen. Ik dacht dan: nee, gaat het weer daarover.”

Weinigen weten echt wat boksen is, merkt ze. “Mensen denken dat je agressief bent, maar dat is totaal niet zo. Het is gewoon een sport, weet je wel. Boksen is niet elkaar de hersens in slaan. Het is een soort schaken. Wat doet de ander en hoe reageer je daar op? Een wedstrijd duurt vier keer twee minuten: dat klinkt kort, maar het is heel intensief, want je moet in die periode wel alles gedaan krijgen om de overwinning binnen te slepen. De juiste voorbereiding is daarvoor heel belangrijk.”

Technical knock-out
Knock-outs komen in damesboksen bijna niet voor. Wel zijn er technische knock-outs: op het moment dat iemand nauwelijks door kan, grijpt de scheidsrechter in. Lisa won twee wedstrijden op een technical knock-out en in oktober overkwam het haar zelf in de finale van een toernooi in Duitsland. “Dat meisje was zó dominant en ik was zó aangeslagen. Het zijn minder leuke ervaringen, maar wel heel waardevol.”

Lisa heeft de ambitie om deel te nemen aan de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016. Omdat er maar drie Olympische gewichtsklassen zijn, moet ze de overstap naar een lagere gewichtsklasse maken. “Dit is één van de sterkst bezette gewichtsklasses. De concurrentie is er moordend…”

Follow your dreams
Een droom die ze meer in eigen hand heeft is een terugkeer naar Amerika. “Iedereen is daar zo charismatisch, veel minder nuchter dan hier. Follow your dreams is daar het motto. Dat past wel bij mij, al ben ik wel wat rustiger geworden en weet ik: de wereld is ook gewoon een tough place. Ik zou er graag terugkeren, maar dat is nu nog niet aan de orde."

Eerst maar eens boksen en studie. "First things first", dat heeft ze wel geleerd. “Anything can happen. The only thing I can control is what I bring to the table.”

*DUB publiceerde eerder abusievelijk een foute versie van dit interview. Onze excuses.