Centrale Post van de UIT lost alle problemen op

De Centrale Post met de crew van dinsdag.

Het loopt deze dinsdagmiddag lekker door bij de Centrale Post van de Utrechtse Introductie Tijd in TivoliVredenburg. Hier kunnen UIT-lopers hun bagage droppen, kapotte entreebandjes laten vervangen en terecht voor al hun vragen. Coördinator van de dag Giovanni Nunes (22) voelt een grote verantwoordelijkheid. “De kindjes die hier komen zijn super groen. Ze hebben geen idee hoe alles werkt in hun nieuwe stad. Dan is het onze taak om ze goed te informeren.”

Gisteren stond de oud-student Liberal Arts & Sciences (hij heeft nu een tussenjaar) nog in het Wilhelminapark, vandaag bestiert hij samen met Dean, Myrna en Romy de Centrale Post alsof het zijn dagelijks werk is. Hij heeft al UIT-ervaring en met draaiboeken en een gedegen overdracht zorgt de UIT-organisatie ervoor dat er telkens een geoliede machine staat.

Dat blijkt als er twee ‘kindjes’ binnenkomen. Kersverse HU-studentes Lisa Elea en Larieke (18) uit Apeldoorn zoeken nog een groepje. Larieke had door een uitgaansongelukje haar scheenbeen gekneusd en moest de eerste dag skippen. “Geen probleem, we zoeken een groepje voor je”, zeggen Romy en Myrna. De ene checkt op de lijst naar een groepje met wat minder UIT-lopers, de ander belt de mentor. “Ga lekker zitten, over vijf minuten komt jullie mentor je oppikken.” En dat gebeurt. “Ik heb echt een heel leuk groepje”, zegt mentor Lisa. “Komen jullie mee? We zijn nu bij roeiverenigingen Triton en Orca.”

Even wachten in de Centrale Post is geen straf. De retrostoelen zitten heel relaxt en je kunt op je gemak alle muziekposters aan de wand bekijken. De vriendin van Giovanni is de enige die er lang blijft zitten, want de crew helpt je vliegensvlug. Daar is de volgende al weer: een wat beduusde jongen is zijn tas kwijt. Giovanni springt direct in. Vraagt of zijn groepsgenoten het wellicht weten. Die is hij kwijt. Kan hij zijn mentor bellen? De batterij van zijn telefoon is leeg. “Wacht, we bellen je mentor wel even.”

Giovanni belt zelf. Hij spreekt eerst met een mentor die naar de EHBO blijkt te moeten en belt vervolgen met een andere mentor. Giovanni geeft de jongen de bestemming van zijn broertjes en zusjes door. Zij hebben de tas bij zich. Daarna vraagt hij aan UIT-bestuurslid Michiel of hij even achter de EHBO-ganger aan wil bellen. “Wel zo netjes als het bestuur direct iets van zich laat horen.”

Ondertussen zit er al een tijdje een jongen in een sofa die een lijst zegt te willen van alle studentenverenigingen. Giovanni (links op de foto) kijkt naar de pols van de jongen: geen introductiebandje. “Ik vraag me af waarom je een lijst van verenigingen wilt als je geen UIT-bandje hebt”, zegt de coördinator rustig. Dat hij geen UIT-bandje heeft, is een lang verhaal, zegt de jongen. En hij heeft geen zin om dat te vertellen. Maar, zegt Giovanni, zonder bandje kom je er bij de verenigingen ook niet in. De jongen mompelt dat hij de lijst dan wel op internet opzoekt en druipt af.

Scherpte, tact, slagvaardigheid en oplossingsgerichtheid zijn vereiste kwaliteiten voor wie in de Centrale Post wil werken. Neem het belletje dat Dean krijgt. Een mentor heeft een dilemma. De ene helft van zijn groepje wil woensdag naar de duurzame lunch in de Botanische Tuinen, de andere helft wil mee met een boottocht van UVSV. Dean heeft de oplossing: “De ene mentor kan met de helft van de groep met de boot mee, de andere mentor gaat met de andere helft lunchen.”

Ineens is er hilariteit. Myrna en Romy werpen een blik op een lijst waarop mensen een crewmember van de dag kunnen nomineren. Iemand heeft het duo Hidde & Ivo genomineerd. De reden: “Twee bitches kwamen niet opdagen en deze twee mannen waren direct present en hebben zonder te klagen heel hard gewerkt.”

Op de lijst prijkt trouwens ook de naam van Giovanni. Er staat alleen nog niet bij geschreven waarom hij is genomineerd. Degene die hem voordroeg belde zijn nominatie door naar de Centrale Post en kreeg Giovanni zelf aan de lijn. “Dat was een beetje awkward”, aldus de complimenten-in-ontvangst-nemer zelf. Maar hij weet nog heel goed waarom hij is genomineerd. “Giovanni waarborgt de UIT-sfeer”, wordt er genoteerd.

Er is even geen kindje meer te bekennen in de Centrale Post. Er is tijd voor Whatsapp en gesprekken onderling. “Hoe zit het eigenlijk met de sollicitaties voor eventmanagers voor volgend jaar?”, vraagt Giovanni zich af. Woensdag heeft hij weer een andere shift. En staat er een geheel ander team in de Centrale Post. Tijd voor de volgende crew om net zo accuraat te werken als de mensen van dinsdag. En een nobele taak voor de opvolger van Giovanni om ook een crewmember van de dag-nominatie op te strijken.