Chipfabrikant ASML wil fusie technische universiteiten

“In Nederland zitten op een heel kleine oppervlakte drie goede technische universiteiten. Die zouden we moeten bundelen om echt wereldtop te worden”, aldus Wennink. “En de universiteiten moeten nog beter met bedrijven samenwerken.”

De technische universiteiten van Delft, Enschede en Eindhoven werken al ruim zes jaar samen in de 3TU Federatie. Toen die werd opgericht, verwachtten velen dat ze uiteindelijk zouden samengaan.

Dat gaat niet gebeuren, dacht voormalig bestuurder Paul Rullmann van de TU Delft twee jaar geleden. “De 3TU-samenwerking is buitengewoon vruchtbaar”, zei hij. “We hebben bijvoorbeeld enkele gezamenlijke opleidingen en we werven samen studenten en promovendi in het buitenland. Maar we gebruiken altijd de logo’s van alle drie de universiteiten, want we blijven aparte instellingen. Wij werden ingehaald door verwachtingen van de buitenwacht die verder gingen dan wij wilden. Buitenstaanders vroegen zich af waarom we niet fuseerden. Ons leek dat geen goed idee.”

Sterker nog, de TU Delft overwoog onlangs een fusie met de Universiteit Leiden en de Erasmus Universiteit. Dat idee lag gevoelig en zelfs premier Rutte bemoeide zich ermee. Uiteindelijk zijn deze universiteiten een ‘strategische alliantie’ aangegaan.