College Tour levert studenten geen nieuwe inzichten op

Willem Holleeder verlaat donderdagavond De Uithof. Foto: ANP

De Uithof werd donderdagavond overspoeld door studenten en journalisten die allemaal bij het televisieoptreden van Holleeder in College Tour wilden zijn. In collegezaal Megaron in het Educatorium wist Willem Holleeder vakkundig vragen van studenten te ontwijken.

Een op het eerste oog zwaarbeveiligd Educatorium, donderdagavond 19:00. Volgens de laatste geruchten is dit de plek waar het televisieoptreden van Willem Holleeder plaatsvindt. Studenten worden door de ene na de andere journalist aangeklampt. Eenmaal binnen zijn ze veilig; daar is de pers niet welkom. Gevolg: talloze verbannen journalisten die tegen de glazen wanden van het Educatorium staan aangedrukt om een glimp op te vangen van Twan Huys en Holleeder.

Zelf loop ik gewoon naar binnen, mijn notitieblok verbergend in de tas. Veel van de vijfhonderd studenten studeren Rechten en zijn via hun studievereniging uitgenodigd om aanwezig te zijn. De meesten willen wel met me praten maar een aantal studenten is van te voren gebeld over de vraag die ze mogen stellen, en dat zijn ook meteen de studenten die niks willen vertellen.

Rechtenstudent Maaike is benieuwd hoe open Willem Holleeder gaat zijn. “Ik denk eigenlijk dat het meer zal gaan over hoe het nu met hem is en minder over zijn verleden. Inhoudelijk vraag ik me af of hij echt iets zinnigs te zeggen heeft.”

Alle studenten zijn ze van te voren goed gedrild. Ze hebben hun paspoort, collegekaart en aanmeldingsbrief in de hand. Helaas is de organisatie minder goed voorbereid: het is een drukte van jewelste bij de inschrijfbalie. Goed controleren lukt daardoor niet meer. Ook op opnameapparatuur wordt niet goed gecheckt. Hoewel het allemaal streng oogt, met beveiligers in officieel uitziende pakjes, had ik dus best naar binnen kunnen sneaken …

Omdat DUB zelf niet mee naar binnenmag, vraag ik een aantal studenten of ik ze na de uitzending kan bellen. De uitzending loopt daarna nogal uit. De opnamen worden twee keer stilgelegd omdat studenten toch aan het filmen  zijn. Rond half twaalf is het eindelijk afgelopen.

Als ik Maaike bel, zegt ze dat studenten in de zaal alle vragen mochten stellen, maar dat Holleeder niet altijd antwoordde. “Bij moeilijke vragen stelde hij een wedervraag: ‘Wat zou jij in zo’n situatie doen?’.” Over zijn kinderen wil Holleeder niks kwijt, hij geeft geen duidelijke reden waarom hij meedoet aan de College Tour en wil ook niks zeggen over de zaken waarin hij verdachte is.

Derdejaars rechten Fréanne vertelt: “In het begin was Holleeder erg onzeker, hij heeft het eerste half uur niet stilgezeten. Toen hij doorkreeg hoe hij vragen kon ontwijken, werd hij rustiger.”

Het is overduidelijk een vreemde situatie, zo’n topcrimineel tussen de studenten. Fréanne: “Toen hij binnenkwam, gaf hij een knipoog aan het publiek, dat vond ik echt walgelijk!” Maaike: “Het is heel bizar als hij grapjes maakt en je daar zit met vijfhonderd mensen die weten wat hij heeft gedaan.”

Spijt betuigen heeft Holleeder niet gedaan. Maaike: “Hij zei wel vaak “dat had ik niet moeten doen”, bijvoorbeeld over de Heineken-ontvoering. Maar het voelde niet als een echte spijtbetuiging. Hij kwam er vaak op terug dat hij door alles wat hij gedaan heeft, nu een leven van niks heeft.”

Holleeder vertelde dat hij het moeilijk heeft: hij kan geen baan vinden en heeft geen geld. Het aanbod van de Nieuwe Revu was het eerst betaalde werk dat langskwam en daarom heeft hij dat geaccepteerd.

Rechtenstudent Dafne wist een vraag te stellen over dit onderwerp: “Hoe dat gelukt is? Ik heb bijna de hele avond gestaan, en een beetje gezwaaid naar de presentator. Uiteindelijk heb ik Holleeder gevraagd of hij voor de Nieuwe Revu schrijft om zijn imago op te poetsen. Dat ontkent hij.”

Holleeder maakte volgens de studenten ook duidelijk dat hij de ophef die de media heeft gemaakt over het podium dat hem via de College Tour geboden wordt, belachelijk vindt. Alle media hebben hem benaderd voor een interview, zo zegt hij tijdens de College Tour. Ook Stijn Franken, de advocaat van Holleeder, stelt vanochtend in een reactie: “Blijkbaar mag er veel over hem geschreven en gezegd worden en is het een probleem als hij zelf wat zegt. Dat vind ik merkwaardig.”

Het eindoordeel van de studenten, loopt uiteen: Fréanne vond het erg tegenvallend dat Holleeder weinig antwoorden gaf, maar Dafne vond het interessant omdat hij over zijn persoonlijk leven heeft verteld. Maaike vindt het jammer dat Holleeder inderdaad niet uitlegde waarom hij zijn daden heeft begaan. “We hebben dus geen nieuwe inzichten gekregen. Maar hij is ook niet verheerlijkt, de studenten waren kritisch.”

Vanavond zendt de NTR om 20.25 uur College Tour met Willem Holleeder uit.