Dag 4: Een week zonder pottenkijkers; mee met het ov

Sterre en Roos Spoorloos proberen een dagje anoniem te sporen

Studenten Roos en Sterre proberen een week lang wat van hun privacy te herwinnen en willen vandaag anoniem reizen. Dat heeft best wat voeten in de aarde.

Ik wil meteen naar het filmpje!

Door de digitalisering van de laatste jaren is iedereen op vrijwel elk moment van de dag te traceren. Door de invoering van de ov-chipkaart is dat nog eens een stuk gemakkelijker geworden, want de kaart registreert waar je in- en uitcheckt. Van auto's worden kentekenplaten gescreend en ga je fietsen dan wordt je gefilmd door allerlei camera's die in de openbare ruimte hangen.

Onze uitdaging voor vandaag is om zo anoniem mogelijk te reizen met trein en bus. Daarvoor is allereerst een anonieme ov-chipkaart nodig. Die kan je voor 7,50 euro kopen en opladen bij bijvoorbeeld de Albert Heijn in de Voorstraat en op het station. Bij de AH kan dit helaas alleen met de pin, en aangezien wij niet mogen pinnen (zie de aflevering van gisteren) gaat dat dus niet lukken!

Op het station kun je wel met contant geld je ov-kaart opladen. Om in te checken moet je minimaal 20 euro op je pas hebben staan. Tot onze schrik kan je alleen  opladen met muntgeld. Gelukkig kunnen we bij de Kiosk geld wisselen. Als je haast hebt, is anoniem reizen echt een hel!

“Met de studentenov-chipkaart heb je recht op gratis reizen”, aldus Xander Bouwman, student van de UU en werkzaam voor Bits of Freedom. “Ook als je niet incheckt! De laatste tijd doe ik dat dus niet meer. De conducteur zegt wel dat ik moet inchecken, maar ik doe het gewoon niet. Ik heb nog nooit een boete gekregen en zelfs als ik die zou krijgen, zou ik het geld terug kunnen krijgen vanwege het reisrecht voor studenten.”

Met deze woorden in ons hoofd checkt Roos met haar studentenreisproduct niet in. Sterre wel, met haar anonieme ov-chipkaart. We reizen van Utrecht CS naar Overvecht. Daar staan de poortjes gelukkig open, anders had Roos op het station moeten blijven. Nadat Sterre heeft uitgecheckt staat er nog 17,90 euro op de kaart, maar dat is een te laag saldo om terug te reizen. Ze moet dus weer opladen, dat kost minimaal 4 euro. Alles bij elkaar is zij dus 7,50 + 20,00 + 4,00 = 31,50 kwijt geweest om heen en weer naar Overvecht te reizen, voor een retour dat feitelijk 4,20 euro kost. Gelukkig kun je in de bus, metro en tram wel inchecken met minder dan 20 euro op je kaart, maar we vinden het alles bij elkaar wel een gedoe.

Tips:

• Koop een anonieme ov-chipkaart of koop een eenmalige ov-chipkaart. Bij de eenmalige ov-chipkaart kun je niet met korting reizen en betaal je één euro extra.
  • Zorg dat je genoeg kleingeld bij je hebt om je anonieme kaart anoniem te kunnen opladen.
  • Heb je een studentenreisproduct? Dan hoef je eigenlijk niet in te checken. Ook al wil de NS dat wél graag. Maar reis je naar een station waar poortjes staan die met de chipkaart open en dicht gaan, dan kun je maar beter wel inchecken, anders kan je het station niet verlaten.