De verborgen gezichten van studenten op hun kamer

'Online onderwijs is demotiverend, ik hoop dat ik mijn eerste jaar ga halen', zegt Andreas uit Australië.

Wereldwijd zitten studenten vanwege corona weggestopt in hun kamers, studerend achter computerschermen en met weinig sociaal contact. Maar werkt het eigenlijk wel, dat thuis studeren? En hoe ervaren de studenten het? Bij studenten in Nederland, Groot-Brittanië, Noorwegen en Australië gaan de deuren gaan eventjes open voor een kort antwoord op deze vragen.

NEDERLAND - “Het is kut. Of wacht, moet ik het in nettere taal uitdrukken?” Denkt eventjes na. “Ik heb niet het idee dat ik mijn potentie kan benutten. Er is zo veel herrie hier. En alles werkt afleidend. Iedere dag weer.” Louis, 26. Studentenhuis met vijftien huisgenoten. (Foto Noah Moeys)

NEDERLAND - “Met thuis studeren is het nog belangrijker dat je studeert wat je leuk vindt. Alle sociale aspecten van het studeren vallen weg dus het is van belang dat de kern van je studie iets is wat je tof vindt. Er is niets anders.” Anna, 21. Studentenhuis met vijftien huisgenoten. (Foto Noah Moeys)

GROOT-BRITTANNIË - “Ik had niet zo veel verwachtingen, maar tot nu toe is het best leuk. Het is zeker mogelijk om muziek te leren en onderwijzen via Zoom. Hier in Bristol doe ik een joint-honours course van Productie en Life Performance Guitar. In juli ben ik hier naartoe verhuisd. Het was zeker makkelijker geweest om nieuwe mensen te ontmoeten als de lessen op campus waren, maar dit is het enig mogelijke alternatief.” Simas, 20. Vrijstaand studentenhuis met vijf huisgenoten, een uur lopen van Bristol centrum. (Foto Willemijn Denneman)

NOORWEGEN - “Toen de Noorse overheid de lockdown uitriep, woonde ik weg van de buitenwereld in een verlaten huis zonder elektriciteit. Ik was volledig afhankelijk van de universiteit voor het opladen van mijn apparatuur, de wifi en zelfs douchen. Je kunt je voorstellen hoe studeren werd toen dat allemaal wegviel… Na een tijdje moest ik kappen met mijn studie: het kleine zonnepaneel dat ik had wekte niet voldoende stroom op om mijn rapporten te schrijven en online colleges te volgen. Maar omdat ik stopte met studeren, had ik ook geen recht meer op studiefinanciering en leefde ik van mijn spaargeld. Na een paar weken kreeg ik via de sociale dienst een huis toegewezen, met elektriciteit en water. Nu studeer ik weer. En het gaat goed met me.” Ole, 25. Sociale huurwoning met tien huisgenoten. (Foto  Ole Fagerheim)