Denk aan je ex bij piloxing

Na zumba, bootcamp en insanity is er weer een nieuwe fitnessrage: piloxing. Een combi van pilates, dansen en boksen. Olympos geeft cursussen en de Sportraad regelde gisteren voor de Ragweek een ‘mega’-groepsles.

Mega is het niet: op de 365 Facebook-uitnodigingen kwamen 10 studentes af. ‘Mega-mislukt!’, grapt Sportraadvoorzitter Niki Wijnen van tevoren. Het vroege tijdstip (kwart voor vijf ‘s middags) en wat probleempjes in de pr speelden de organisatie parten. Geen tijd om te treuren, in danshal 1 van Olympos staat de instructrice al klaar om de dames af te matten.

Weet iedereen wat piloxing is? Tien paardenstaartjes knikken instemmend. Geen blessures? Nee. “Ja, de mentale klachten ken ik!” Iedereen is er klaar voor en keiharde krakende beats van foute remixen geven het tempo aan. Drie kwartier lang worden uitvalspassen en squats (door je knieën buigen) gecombineerd met armstoten naar voren en naar boven.

En geen slappe stootjes, nee, je moet doen alsof je iemand een goede rechtse directe geeft. Zoals de instructrice het zegt: “Denk aan je lievelings-ex en anders mag je er wel eentje van mij lenen!”

Piloxing is non-stop bewegen. Hierrmee verbrand je vet, maar bouw je ook spierkracht op. Dan moet je de bewegingen natuurlijk wel goed uitvoeren. De docente is niet streng – deze verslaggever spotte bij deelneemsters ook bewegingen die meer op een vogeltjesdans leken –, maar af en toe geeft ze tips als ‘dieper zakken’ en ‘hou je arm langs je zij, er mag niets tussen passen!’. De laatste loodjes zijn voor de buikspieren en rekoefeningen en dan volgt een applausje voor jezelf.

Echt uitgeput lijken de studentes niet. “Ik voel nog niks, maar denk dat ik morgen niet meer op kan staan”, zegt Roos Marinissen (20), studente bestuurs- en organisatiewetenschap. Ze hockeyt normaal en hoorde via commissiewerk bij de Sportraad over piloxing. “Ik had wel wat meer boksen verwacht, dit lijkt veel op zumba.” Ze weet niet of ze het nog eens gaat doen. “Dan moet ik een heel fanatieke dag hebben. Misschien koop ik een dvd als ik oud en uitgezakt ben.”

Even verderop staat Sanne Weeber (23), lid van het Ragweekbestuur. “Ik vond het heel leuk. Nog best lastig om je balans te houden, ik viel de hele tijd om. Wel vond ik het op het laatst een beetje eentonig worden.” En waar waren de mannen eigenlijk? Die zijn er normaal wel: elke donderdag-les twee, vertelt Niki Wijnen.

Sanne Weeber is blij dat de Sportraad activiteiten voor de Ragweek organiseert en snapt dat het voor een Sportraad, zonder vaste achterban of leden, lastig is om een grote opkomst te krijgen. “Maar het is de eerste keer dat de Sportraad meedoet aan de Ragweek, dat is super.” Niki laat de Ragweekbijdrage namens de Sportraad zien: de teller staat op zo’n driehonderd euro. Het Ragweek-bestuur is blij: ook al komen er tien mensen op een activiteit af, alle beetjes helpen. Bovendien vermoeden de bestuursleden dat ze op een recordopbrengst afstevenen.

Meer informatie over Piloxing op Olympos