Digitale dies; een start van het lustrumjaar zonder franje

Still uit de digitale diesviering die vrijdag online werd gezet, links UU-rector Henk Kummeling, recht UMCU-voorzitter Margriet Schneider

Een garantie voor een glimlach. Als je Utrechters op straat vraagt om de Latijnse naam voor verjaardag uit te spreken, dan wordt ‘dies natalis’ al snel iets als ‘diesh noatoalis’. De rasechte Utrechter en vlogger Loeki Alflen zorgde voor de komische noot in de online viering van het 77ste lustrum van de UU,

Er was vrijdag vanzelfsprekend geen grootse viering met honderden gasten in de Domkerk. Maar er was ook geen livestream van een kleinschalige ceremonie in de Domkerk of het Academiegebouw. Alles was van te voren opgenomen en daarna op YouTube geplaatst. Het is een collage van video’s geworden, aan elkaar gepraat door UU-alumna en presentator Naomi Kok Luis. Bij de eerste vertoning keken vrijdagmiddag 300 mensen. (Update maandag 29 maart: inmiddels is de video zo'n 2000 keer bekeken)

Het lustrum van de universiteit wordt dit keer samen met het UMC Utrecht gevierd. Het thema is ‘Morgen maken we samen’ en benadrukt het belang dat wetenschappers hechten aan de band met de samenleving.

In de aftrap van het lustrumjaar op YouTube ontbreken – net als bij een gewone viering - de zelffelicitaties niet. De Utrechtse wetenschap is onmisbaar, ook voor de stad Utrecht, benadrukken UMCU-voorzitter Margriet Schneider en rector Henk Kummeling.

Maar de UU-bestuurder roept alle inwoners van de stad ook op om met vragen te komen voor een Utrechtse wetenschapagenda,. Studenten en onderzoekers zullen aan de slag gaan met problemen die in de stad spelen.

Motor van de stad
Er zit vaart in de reeks items. De studenten die verantwoordelijk zijn voor de voordrachten van de Docenten van het Jaar komen voorbij, net als de winnaars zelf. Drie studenten die zich in coronatijd inzetten voor scholieren en hulpbehoevenden, vertellen over wat zij doen. Burgemeester Dijksma mag haar waardering voor de universiteit, “de motor van de stad”, uitspreken. Studentenkoor Dekoor brengt het nieuwe universiteitslied ten gehore. En er is een korte kennismaking met de nieuwe UU-bestuurder Margot van der Starre.

Voor de traditionele diesrede was hoogleraar Milieu-epidemiologie Roel Vermeulen gevraagd. Hij is kenner van het exposoom, oftewel alle niet-genetische factoren die van invloed zijn op iemands gezondheid. Vermeulen verschijnt in toga in een weiland bij het Utrecht Science Park om vervolgens in de video in verschillende Utrechtse wijken op te duiken. UU-wetenschappers werken mee aan het gezonder maken van de leefomgeving in deze stad, zo legt Vermeulen uit.

Cadeautje
En zo zit de lustrumviering er binnen drie kwartier al weer op. De uitreiking van de eredoctoraten, normaal een vast onderdeel van de dies, is uitgesteld tot de opening van het academisch jaar in september. En ook de bekendmaking van de alumnus van het jaar hoefde niet in het programma te worden opgenomen. Auteur Rutger Bregman kreeg donderdag al lof toegezwaaid in een interview dat eveneens online kan worden teruggekeken. (Update maandag 29 maart: donderdag keken zo'n 800 mensen live, in totaal is de opname nu door zo'n 7000 geïnteresseerden bekeken)

Feest vieren in coronatijd is niet gemakkelijk. Later dit jaar staan er nog enkele lustrumactiviteiteiten op het programma waar studenten en medewerkers hopelijk wel live getuige van kunnen zijn. Zo komt er een drijvend kunstwerk in de Utrechtse singel dat ook dienst doet als een platform voor lezingen en optredens. Er is een tentoonstelling over het studentenleven en de universiteit in Het Utrechtse Archief en er komt een app voor een stadswandeling waarin de historie van de wetenschap in Utrecht wordt belicht.

Maar voorlopig moeten de studenten en medewerkers het even doen met het online lustrumprogramma. Alle UU-medewerkers kregen vrijdag via de mail bovendien te horen dat ze via een webshop een cadeau mogen uitkiezen. Ze kunnen onder meer kiezen voor een sweater, een t-shirt, een set UU-mokken of -glazen. Studenten werden eerder deze maand al verrast.