Dit is waar studenten een referendum over willen

Vandaag stemt Nederland over het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne. Maar waar willen studenten zelf graag een referendum over? DUB ging met die vraag op pad.

Vanaf 1 juli 2015 is het in Nederland mogelijk om met 300.000 handtekeningen een raadgevend referendum aan te vragen. Het referendum van vandaag, over het associatieverdrag met Oekraïne, is het eerste referendum dat op die manier tot stand gekomen is.

Welke onderwerpen zouden naast het associatieverdrag in aanmerking moeten komen voor een referendum? In onderstaande video vragen we dat aan Utrechtse studenten. Verder spreken we met Henk Kummeling, hoogleraar staatsrecht en voorzitter van de landelijke Kiesraad, over de voor- en nadelen van het raadgevend referendum.