DUB komt met themamagazine over Uithof

‘50 jaar De Uithof’ is het thema van een eenmalig magazine dat DUB samen met Trajectum en UMCkrant op 14 april uitbrengt. Daarmee krijgt het Digitale Ublad precies een jaar na lancering van de site weer een uitgave op papier.

Het campusgevoel van De Uithof is een belangrijk thema in het magazine dat een eenmalige uitgave is van DUB, het blad van de Hogeschool Utrecht Trajectum en het personeelsblad van het Universitair Medisch Centrum UMCkrant. Vrijdag 15 april is in het Ruppertgebouw de officiële viering van het 50-jarig bestaan en aansluitend is de opening van het nieuwe David de Wiedgebouw. De Uithof is zondag 17 april het middelpunt van een culturele zondag. Eerder verschenen al themanummers van de vereniging Oud-Utrecht en het blad de Oude Utrechter over De Uithof.

In het themamagazine staan verhalen over de samenwerking tussen de hogeschool, het medisch centrum en de universiteit, maar ook hoe het is om te wonen, werken en leven in De Uithof. Verder portretten van (oud-)’bewoners’ zoals oud hockeyer André Bolhuis, hiphopper Pax en UMC-locatiemanager Jaco van Hornsveld.

Uit de verhalen blijkt dat de bestuurders lange tijd geen idee hadden wat ze met het gebied aan moesten. De universiteit was niet meer dan een verzameling gebouwen. Even leek het erop dat de hele UU naar De Uithof zou verhuizen. Oud rector Hans van Ginkel vertelt dat hij in 1985 persoonlijk gezorgd heeft dat de faculteiten Rechten en Letteren in de binnenstad mochten blijven om te voorkomen dat het Academiegebouw verkocht zou worden. “Een ceremonieel gebouw in de stad zonder kernactiviteiten van de UU in de buurt, had onmogelijk kunnen overleven.”

Met het masterplan van architect Rem Koolhaas in 1986 kreeg De Uithof eindelijk een toekomstvisie. De Hogeschool Utrecht en het Universitair Medisch Centrum kwamen naar De Uithof. De nieuwe gebouwen waren allemaal architectonische hoogstandjes die internationaal in de prijzen vielen. En na lange discussies mochten er studentenwoningen gebouwd worden. Langzaam maar zeker veranderde De Uithof in een gewilde campus.

Nu wil de universiteit de naam De Uithof veranderen in Utrecht Science Park. Het science park moet een ontmoetingsplaats worden van kennisinstellingen en bedrijven waar onderwijs en onderzoek samenkomen. De komst van het bedrijf Danone is daar een voorbeeld van. Rector Bert van der Zwaan: “Onze prioriteit ligt bij het aantrekken van andere kennisinstellingen en van bedrijven. Maar het is volstrekt duidelijk dat een goed werkklimaat niet kan zonder een goed leefklimaat.”

“Het thema 50 jaar De Uithof leent zich goed voor een speciaal magazine op papier”, zegt DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg. Het is voor het eerst dat het Digitale Ublad weer op papier verschijnt. “We hebben hier geen geld voor gekregen van het college. Het magazine is tot stand gekomen dankzij een subsidie van het Utrecht Science Park en de samenwerking met Trajectum en UMCkrant.” Agterberg hoopt dat DUB in de toekomst vaker de kans krijgt een themamagazine te publiceren. “Ik kan me thema’s voorstellen, bijvoorbeeld als het gaat om onderwijsvernieuwing of ict in het onderwijs, die met een magazine de discussie binnen de campus kunnen oproepen. En DUB kan die thema’s op onafhankelijke, journalistieke wijze presenteren.”

Het magazine ligt vanaf 15 april in de vertrouwde Ubladbakken en is vanaf 14 april ook te lezen via de site van DUB.

Tijdlijn

Het eerste gebouw in De Uithof was Transitorium 1, het huidige Ruppertgebouw. Dat is geopend in 1961. Op 15 april 2011, de dag van de herdenking van 50 jaar Uithof, is de laatste aanwinst, het David de Wiedgebouw, officieel geopend. DUB zette alles wat in de tussentijd gebeurde op een rij. Dat is te lezen in een tijdlijn. Bekijk die tijdlijn hier.

//

// ]]>