DUB krijgt komend jaar twee campuscolumnisten

De jury van de Campuscolumnist 2020 had het dit jaar heel moeilijk, zo vertelde hoofdredacteur Ries Agterberg woensdagmiddag tijdens de nieuwjaarsborrel van DUB. De drie genomineerden waran allen erg goed. Omdat één van de genomineerde Engelstalig is, werd besloten om twee kandidaten te kiezen: één voor de Nederlandse pagina's van DUB en één voor de Engelse pagina. Toen moest er nog één van de de genomineerden afvallen.

Naast de Indiase Keerthi Sridharan die in haar derde jaar van het University College zit, koos de jury uiteindelijk voor Francis van den Brink, tweedejaars student Taal- en Cultuurstudies. Allebei de studenten krijgen het Erik Hardemanstipendium van 1000 euro. De eervolle tweede plaats gaat naar hoofddocent Jaap Bos. Keerthi en Francis zijn de opvolgers van Mathijs Geurts.

De twee studenten waren aangenaam verrast met hun uitverkiezing. Francis: " Bij mijn studie heb ik de mogelijkheid om overal binnen Geesteswetenschappen eens rond te kijken. Mijn voorkeur ligt bij literatuur, want met literatuur kan de wereld in al haar waarheid gekend worden. Ooit wil ik bijdragen aan die waarheid met mijn eigen geschreven literatuur, maar de droom om zo te mogen spreken in de wereld van volwassenen ligt denk ik ver na mijn studententijd. Met mijn columns kan ik wel wat ervaring opdoen."

De twee ingezonden columns van Francis waren de jury opgevallen door de goede stijl en de mooie formuleringen. Ze profileerde zich als een schrijfster in spe zonder te verdrinken in een overdaad aan beeldspraak. In de column Escalatie beschrijft ze haar haat-liefde verhouding met haar laptop op een beeldende en creatieve wijze.

Keerthi Sridharan komt oorspronkelijk uit India. Doordat haar vader diplomaat is,, woonde ze al in zes landen in drie continenten. Zo was ze in Bejing, Hongkong, Fiji, New Delhi, Washington DC en Taipei. “Hierdoor heb ik een geglobaliseerd wereldbeeld gekregen”, zegt ze. “En dat beïnvloedt ook de manier waarop ik schrijf. Bijvoorbeeld over zaken als identiteit, migratie en hoe het is om als LHTB’er te leven in het digitale tijdperk. Als campuscolumnist wil ik kijken hoe deze thema’s spelen op een gerenommeerd instituut als de UU.” Als journalist heeft ze tal van publicaties op haar naam staan, onder meer bij de The Oberlin Grape, een Amerikaans campusmagazine over sociale rechtvaardigheid en studentencultuur. Ook was ze in Taiwan columnist voor het Commonwealth Magazine.

Haar column Room and Board viel de jury op door de prettige en overtuigende stijl. Bovendien bracht ze een mooi in beeld hoe het moet zijn als buitenlandse student die in het weekend achter blijft op de campus en niet even naar huis kan gaan. Maar in hoeverre is studeren ook niet juist het verlaten van het nest en zelfstandig worden.

Met veertien bijdragen lag het aantal inzendingen gelijk aan dat van vorig jaar. Dit jaar deden er twaalf studenten mee en twee medewerkers.

Meer creativiteit
De jury had opgeroepen tot meer creativiteit en was zeer tevreden met de manier waarop verschillende studenten dit hebben aangepakt. Zo waren er columns rijkelijk geïllustreerd met foto’s. Een hilarisch voorbeeld daarvan heette Te koop: Kromme Nieuwegracht 80 t.e.a.b. waarbij in herkenbare toon van een verkoopsite als Funda het UU gebouw werd aangeprezen, inclusief foto’s. Een andere column was een gedicht met de titel Opgroeien be like. De column De Uithof moord was de start van een spannend feuilleton en was daarmee origineel.

Net als vorig jaar, constateerde de jury dat voor veel deelnemers de column een manier was om te somberen en kritiek te leveren. Een kritische column is prima, maar het zou net iets verder moeten gaan dan te constateren dat de studieschuld voor studenten te hoog oploopt, de UB overvol is en digitaal daten tegenwoordig alleen maar een vleesmarkt is.

Duidelijke pointe
Een column moet ook mooi geschreven zijn, verrassen en een duidelijke pointe hebben. Dat gold bijvoorbeeld voor de column Gelegenheidsminaas van de derde genomineerde Jaap Bos, hoofddocent Psychologie. Zijn kritische column over internationalisering verwoordt een klacht, maar hij weet dat op een humoristische manier naar voren te brengen.

De jury bestond dit jaar uit dichter en universitair docent Europees recht Hanneke van Eijken, persvoorlichter Roos Wijnants, oud campuscolumnist en bachelorstudent Wijsbegeerte Michiel Hekkens en DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg.