DUB test de nieuwe fietsenstallingen: Jaarbeursplein is de mooiste

Body: 

Utrecht is volgens CNN fietsstad nummer één. Maar hoe goed zijn de fietsenstallingen rond het station? Net voor de start van het collegejaar is het tijd voor een heuse test. Wat is de prijs? Kun je makkelijk je fiets kwijt? Hoe snel ben je bij het station? En kun je ook na het uitgaan nog bij je fiets komen?

Utrecht is volgens CNN fietsstad nummer één. Maar hoe goed zijn de fietsenstallingen rond het station? Net voor de start van het collegejaar is het tijd voor een heuse test. Wat is de prijs? Kun je makkelijk je fiets kwijt? Hoe snel ben je bij het station? En kun je ook na het uitgaan nog bij je fiets komen?

Een fiets neergooien en snel naar het station rennen is de snelste manier om de trein te halen. Je voorkomt dat de fietsenstalling al dicht is of dat je per ongeluk over de 24 uur heen bent gegaan en toch moet betalen als je terug komt.

Maar steeds vaker wordt je fiets door de politie meegenomen. Bovendien is de kans op een vernieling groot. Dus heeft een fietsenstalling ook voordelen. De fiets staat droog en de kans dat hij gestolen wordt is heel klein. Een hoop roestende fietsen kan karakteristiek en artistiek zijn, maar rond het station is het vooral onhandig.

Maar welke fietsenstalling moet je dan nemen? DUB onderzocht acht stallingen om en nabij het station.

Laag Catharijne
Eindcijfer: 5

De fietsenstalling Laag Catharijne is slecht te vinden, hij zit onder Hoog Catharijne aan de achterkant. Ook is het lastig om de looproute naar het station te vinden. Toch zijn de bewakers hele aardige mensen en staat de radio gezellig aan.

Het is de duurste fietsenstalling in de omgeving, met 1,50 euro per dag. Dit komt omdat het nog één van de laatste particuliere fietsenstallingen is.

Naast fietsen stallen kun je hier ook terecht voor fietsenreparaties en tweedehands fietsen in allerlei soorten en maten. Er zijn zelfs meer fietsen te koop dan fietsen gestald!

Stationsplein 69
Eindcijfer 6-

Bij het Stationsplein tegenover het busstation is een fietsenstalling van de gemeente. Grote nadeel van deze stalling is de heftige helling met gladde vloer waar je moeilijk  tegenop kunt komen. Deze fietsenstalling is oud; “wel vijftig jaar!” volgens de bewaker.

Er hangt geen sfeer. Het plafond is laag, slecht verlicht en met oude betonnen paadjes. De stalling komt nog uit de tijd dat de dubbele rekken nog niet met het treksysteem werkten. Een fiets in het onderste gedeelte zakt zo’n  30 centimeter en het eruit halen is een hels karwei, zeker als je je fiets op slot doet. Een fiets in het bovenste gedeelte kost je de nodige moeite en kracht. Je moet je fiets namelijk tillen en met de nodige acrobatiek in de juiste gleuf manoeuvreren. Handig is anders.

De prijs is 50 cent per dag. Een aantal jaren geleden nog goedkoop, nu zijn er goedkopere alternatieven. De openingstijden zijn van half zeven tot twaalf doordeweeks, op zaterdag van 08.00 tot 00.00 en op zondag van 12.00 tot 00.00. Aan de fietsen met kratten is gedacht, evenals aan brommers en scooters.

 

Stationsplein 7
Eindcijfer 6

Komend van de Mariaplaats is de eerste fietsenstalling gelegen op de hoek van het Moreelsepark en het Stationsplein. Deze stalling is van de gemeente. De entree is makkelijk. Je rijdt zo naar binnen, krijgt een briefje van de bewaker, zet je fiets op slot en sprint naar de bus of trein. Ideaal. Ook geen gedoe met dubbele rekken, want die zijn er niet.

Toch is niet alles zo fijn. De fietsenstalling kost ook hier 50 cent per dag. Het grootste minpunt zijn de gebrekkige openingstijden: van 07.00 tot 21.00. Op zaterdag en zondag is de stalling zelfs helemaal gesloten.

Het is erg druk, fietsen staan dicht op elkaar. Aan reparaties doen ze niet, weet de bewaker te vertellen. Wel hangt er een fietspomp aan de muur. Fietsen met een krat krijgen een eigen plek, net als OV-fietsen.

Smakkelaarsveld
Eindcijfer 6+

Een fietsenstalling die niet overdekt is, is die van het Smakkelaarsveld. Toch staat hij vaak vol en dat is niet zo gek, want de stalling is gratis en 24 uur per dag geopend. Bovendien loop je direct via een tunnel naar het station.

Door de drukte mag een fiets ook maar 14 dagen gestald zijn, daarna wordt hij verwijderd. Op sommige plekken zijn afgezette stukken gras en beeldhouwwerken.

 Ook zijn sommige stallingen leeg en staat er een bord bij waarop staat dat ze verwijderd worden. Er zouden dus veel meer fietsen gestald kunnen worden als nu het geval is.

Rijwielshop Tusveld
Eindcijfer 7-

Tegenover de fietsenstalling van het Smakkelaarsveld zit de overdekte fietsenstalling van Rijwielshop Tusveld. Dit is een soort loods waar rijen fietsen staan gestald.

Je checkt in met je OV-kaart en de prijs is 1,25 euro per dag.

Kratfietsen krijgen niet de beste plek, namelijk tegen elkaar aan onder de trap. Wel zijn er hier veel OV-fietsen, meer dan in andere fietsenstallingen.

Ook hier kunnen reparaties gedaan worden en is de bewaker in een goede bui.


 

Rijwielshop-West
Eindcijfer 7


Net na het fietstunneltje tussen het Smakkelaarsveld en het Jaarbeursplein zit Rijwielshop-West. Deze fietsenstalling zit op een toplocatie; aan de achterkant loop je zo via een tunnel het station in. De rekken zijn hier net als op het Stationsplein, dubbeldekker zonder uittrekbaar gedeelte. Tillen of sjorren, dus.

Nadeel is dat je wel flink moet betalen, want het is ook hier 1,25 euro per dag. Een abonnement via de NS-site is 75 euro, maar vreemd genoeg bij de shop zelf 103 euro.

Het plafond is net zo laag als bij het Stationsplein 2, maar het voelt niet zo benauwd, omdat de muren wit zijn en de verlichting goed.

Als een fiets te lang gestald staat (dat is hier drie maanden), wordt hij verkocht.

Er zijn bij de Rijwielshop dan ook fietsen te koop en er kunnen reparaties gedaan worden.

 

Vredenburg
Eindcijfer 8

De fietsenstalling op het Vredenburg zit naast de nieuwe Tivoli. Om binnen te komen moet je een steile helling af. Het liefste doe je dat natuurlijk op de fiets, maar dat mag niet; er zijn tegenliggers die naar boven klimmen en een aanrijding is zo gebeurd. Afstappen dus. Op de rechtermuur hangt informatie over Utrecht op een glasplaat. Is het kunst? Ja, dat kun je wel zo stellen, het ziet er prachtig uit.

Het is niet druk in de fietsenstalling. Dat kan aan het tijdstip liggen (19.00 op dinsdag), maar vast niet aan de prijs. De eerste dag is namelijk gratis. Daarna is het 50 cent per dag.

Dan de fietsenstalling zelf. Er wordt gebruik gemaakt van twee lagen fietsen, door het bekende systeem met een dubbele stalling. Het bovenste rek gaat een beetje zwaar naar beneden, maar dat is goed te doen. Sowieso is er genoeg plek om een fiets onderin te stallen. Het witte ledlicht wordt feller als je eronder loopt, maar het staat wel altijd aan. Zo wordt er aan het milieu gedacht, maar is het niet een donkere kelder. Voor speciale fietsen (een krat voorop, bakfiets, groot stuur) is een vak met genoeg plek. Bij de gereedschapshoek is genoeg materiaal om een band te verwisselen, zadel hoger te zetten of band op te pompen.

Een minpunt zijn de openingstijden. Van zeven uur ’s ochtends tot twaalf uur ’s nachts is de stalling open. Lekker uitgaan bij Tivoli en midden in de nacht naar huis fietsen? Een aansluiting missen en per ongeluk om 00.30 aankomen op het Centraal Station? Jammer, maar deze fietsenstalling is al dicht en als je pech hebt rijden er ook geen bussen meer!

Jaarbeursplein
Eindcijfer  9

De beste fietsenstalling van deze test staat op het Jaarbeursplein. 24 uur per dag geopend, de eerste 24 uur zijn gratis, na één etmaal kost het 1,25 euro.

Veel ruimte, vrolijke kleuren, alles is nieuw en ruimtelijk. Drie verdiepingen, plek voor fietsen, bakfietsen en OV-fietsen. Goed gebruik van de ruimte door dubbeldekkerstallingen, maar door het hoge plafond voelt het niet klein aan. Inchecken en uitchecken gaat met de OV-chipkaart, zodat gemakkelijk kan worden bijgehouden of de 24 gratis uren al voorbij zijn.

Bordjes geven met groene ledlampjes aan hoeveel plekken er vrij zijn in een gang, het lijkt wel een echte parkeergarage zo. Door gloednieuwe gangen en trappen sta je binnen een paar seconden op het station

Hier geen helling, maar een gootje naast een trap. Dat is misschien het enige minpuntje, dat tegenliggers niet uit de weg gegaan kunnen worden. Een fiets met een groot stuur of volle fietstassen houdt zo twee gootjes bezet.

 

 

Facebook Twitter Whatsapp Mail