DUBs eerstejaarsverhalen: gezellig ouwehoeren bij Veritas en antikraak in Overvecht

Joep Lindeman

In 1993 volgde Joep Lindeman, inmiddels universitair hoofddocent strafrecht en columnist van DUB, zijn eerste Utrechtse colleges, onder meer in het Academiegebouw. Of hij ging met de afgeladen bus 12 richting de foeilelijke Pelikaan, een sporthal annex collegezaal in De Uithof, tegenwoordig 'Utrecht Science Park'.Joep Lindemanred.jpgFoto: Bas Koppe

Maar Lindeman was in zijn eerste jaar ("het meest zorgeloze jaar uit mijn volwassen leven") vooral vaak te vinden bij studentenvereniging Veritas. Wat te vaak wellicht. “Ik was niet een zeer onbezonnen losbol, maar van een avond gezellig ouwehoeren op de studentenvereniging kon ik geen genoeg krijgen en al snel was ik er heel actief in allerlei commissies, waardoor ik avond aan avond een reden had om erheen te gaan.”

Als docent mag hij het misschien niet te hard roepen, weet hij, maar hij wenst al zijn huidige studenten toe dat ook zij de tijd krijgen om zichzelf te ontplooien tijdens hun studie. "Ik zou jullie willen aanmoedigen méér te doen dan alleen studeren."

Luister naar het eerstejaarsverhaal van Joep Lindeman:

In 2015 kwam Marcel Hobma, nu masterstudent History & Philosophy of Science, vanuit Friesland naar Utrecht. De eerste twee maanden was hij dakloos en moest hij na de Dinsdagdixo van zijn studentenvereniging Unitas hopen op een slaapplekje voor de rest van de week. “De ene keer weet je ver van te voren dat je bij iemand in bed mag liggen, de andere keer ga je pilsen en hoop je ergens op een koude betonnen vloer terecht te kunnen.”

marcel.jpegEigen foto

Uiteindelijk kon hij antikraak een kamer krijgen in een voormalig ziekenhuis in Overvecht. Het werd een weinig verheffende maar leerzame ervaring, met een gelukkige afloop. "Dat gebouw sliep nooit en de roep om escalatie schalde dagelijks door de gangen."

Luister naar het eerstejaarsverhaal van Marcel Hobma: