Een podcast voor elke student

De Krokante Leesmap Live. Screenshot YouTube.

In 2020 heeft de wereld ons weinig goeds gebracht - dat moge duidelijk zijn. Het is daarom lastig te bedenken dat er in het afgelopen jaar ook nog positieve dingen hebben plaatsgevonden. Toch wil ik daar wel je aandacht naar toe trekken. Want ondanks alle narigheid was 2020 ook het jaar waarin podcasts officieel doorbraken in de gewone wereld. Nu zal dit ongetwijfeld gelezen worden door een enkeling die al op Hyves een aantal podcasts had staan. Aan die lezer: van harte gefeliciteerd. Nu richt ik me tot de overige lezers die tussen de bomen de podcast niet meer zien. Welke student ben jij, en welke podcast zou daar het beste bij kunnen passen?

Om een rollende rrrrr te horen
Het eerste type student kennen we allemaal. Z/Hij draagt flared jeans of heeft het lange haar met gel achter de oren gestreken. Deze student is ook lid van een (studenten)vereniging en vindt dat zelf bovenal ook erg tof. Deze tip ik de
Zelfspodcast . In deze podcast bespreken Jaap Reesema (je weet wel, die ene van dat liedje) en Sander Schimmelpenninck (bekend van Twitter en een kortstondige TV-carrière als OP1 presentator) eerste wereldproblemen met net genoeg zelfspot dat ze er mee wegkomen. Deze podcast is by no means upcoming want ze zijn al flink in de prijzen gevallen. Of dat terecht is laat ik aan jou over. Het is vermakelijk en luchtig, maar heeft toch de pretentie van intellectueel. Luister je overigens graag naar het zoetgevooisde stemgeluid van de elite dan raad ik je ook De Krokante Leesmap en de Jortcast aan. Gewoon, omdat die rrrrr best mag rollen.

Om corona bij te vergeten
Zoals gezegd, viel er dit jaar weinig te beleven. Gelukkig zijn er podcasts die je zodanig meesleuren in een avontuur dat het je bijna de huidige wereldproblematiek doet vergeten. Deze podcasts nemen je bij de hand en voor je het weet, zit je metersdiep in een mysterie. Voorbeelden:
De Vlaamse Kunstroof - over de potentiële schuilplaats van het verdwenen paneel van ‘t Lam Gods. Waar is dit wereldberoemde schilderij? En wat betekent de code van de vermeende dief? Ik heb de vierde aflevering van deze podcast twee keer geluisterd omdat die zo goed is. De Brand in het Landhuis over de verdachte dood van een markante landheer in Vught - en alle wilde theorieën van dorpsgenoten. Of De Laatste Dans over zanger Frans Pollux die onderzoekt waarom zijn grootste hit gehaat wordt door een goede vriendin en wat de dood van de verdwenen Uwe daarmee te maken heeft. Deze podcasts zijn  geschikt voor de huismussige studenten die zeer weinig meemaken. Momenteel iedereen dus.

Om een keuze te kunnen maken in het stemlokaal
Misschien ben je een student die nog niet besloten heeft wat h/zij gaat stemmen. Dat is problematisch want we mogen bijna naar de stembussen. Om dit probleem op te lossen kan je je verdiepen in de eindeloze hoeveelheid politieke podcasten die er zijn. Omdat dit bij uitstek mijn favoriete genre is, heb ik alvast een voorselectie voor je gemaakt. Je kan bijvoorbeeld luisteren naar
Polititia waar Titia Hoogendoorn (bekend van, ja echt, Spangas!) je mee neemt in allerlei politieke vraagstukken waar zij elke aflevering met iemand anders induikt. Net als de nieuwe podcast De Kiesmannen is het toegankelijk en zorgt het ervoor dat je net op tijd je intelligente antwoord klaar hebt als iemand je wordt overvallen door een campagne in de binnenstad. Als je meer op de hoogte wilt zijn van de dagelijkse gang van zaken, raad ik je De Stemming aan. Op elke vrijdag krijg je een overzicht van de politieke week en de speculatie van wat er komen staat - door niemand minder dan de Xander van der Wulp en de Joost Vullings. Die herken je als je tenminste een keer het journaal hebt gekeken in het afgelopen jaar.

De Kiesmannen. Foto: De Kiesmannen, Facebook.

Om rode oortjes van te krijgen
Ik wil afsluiten met de categorie die volgens mij booming is. Dat baseer ik overigens niet op een statistische analyse of iets dergelijks maar op mijn ervaring als trendwatcher van Podcasts. Ik zie ze namelijk de hitlijsten bestormen. En dat is overigens niet gek want zoals Socrates al zei: “Sex sells” (of iemand anders). Juist, de seksuele podcasts. Denk hierbij bijvoorbeeld aan erotische verhalen, zoals te horen in
Rode Oortjes Radio of de podcast van het gelijknamige bedrijf: EasyToys - erotische verhalen . Korte podcasts die je prima stiekem in de trein, supermarkt of op de fiets kan luisteren. Er luistert toch niemand mee. Daarnaast heb je podcasts waarin er zonder gêne het seksleven wordt geëvalueerd. Dit is bijvoorbeeld de G-Spotcast. Zonder enige vorm van taboe of schaamte wordt er gesproken over voorkeuren, ervaringen en verbeterpunten. Eigenlijk precies het gesprek wat je wel wilt horen, maar liever niet wilt voeren.

Tags: podcast